دانلود نمونه سوالات اخلاق حرفه ای
دانلود نمونه سوالات اخلاق حرفه ای
عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان
الف) سطح کلان: مربوط به فاکتورهایی که در محیط خارجی سازمان وجود دارند. این فاکتورها معمولا تحت کنترل سازمان ها نیستند و از سوی سیستم های فرادست به آنها تحمیل می گردند شامل: فرهنگ -اقتصاد -محیط سیاسی -تکنولوژی -مذهب -قانون
ب) سطح میانی: اشاره به فاکتورهای سطح سازمانی دارد. سازمانها معمولا قدرت مانور خوبی بر روی این فاکتورها دارند و اکثر آنها از طریق سیاستها و برنامه های سازمانی قابل کنترل هستندشامل:
رقابت -نظام پاداش -اصول رفتاری -خصوصیات شغلی -منابع -فرهنگ سازمانی -اهداف سازمان -رفتار مدیر -جو سازمانی -اختیار سمت -ارزیابی عملکرد -افراد مرجع
ج) سطح خرد: اشاره به فاکتورهای سطح فردی دارد. این فاکتورها در درون کارکنان سازمان جای دارند و سازمان می تواند از طریق تغییر دادن فاکتورهای سطح میانی، روی بعضی از فاکتورهای این سطح نیز تاثیر بگذاردشامل: نگرش -قصد -قدرت نفس -مرکز کنترل -وابستگی میدانی -دموگرافی -تاثیر والدین -سطح توسعه اخلاقی -ارزش ها -باورها
مدیرانی که دارای ویژگیهای زیر هستند، اعتماد آفرینی را خدشه دار و نابود می کنند
مدیران متغیر در رفتار
مدیران ملون و دوگانه در رفتار
3 - مدیرانی که به جای تصمیم عقلانی، تصمیم احساسی می گیرند
مدیرانی که به قول و قرار خود اهمیت نمی دهند
مدیرانی که نظم فکری ندارند
مدیرانی که نظم رفتاری ندارند
7 - مدیرانی که قاطعیت در برخورد ندارند
8 - مدیرانی که برنامه ندارند
نکات مورد توجه در ایجاد اصول اخلاقی
1 - اصول اخلاقی پیش شرط مدیریت است.
2- اخلاق حرفه ای، یک دانش است که بر مبنای یک سیر منطقی و عقلانی باید ایجاد شود.
3- مدیران باید به اصول اخلاقی حرفه ای اعتقاد داشته باشند (از شعار به شعور درآیند).
4 - شاخصه های اخلاقی حرفه ای، باید دقیقاً توسط مدیران روشن شود. و شاخصه های اخلاقی، نباید با هم در تعارض باشند.
5 - مدیران باید خود به این اصول احترام بگذارند و در رفتار خود، آنها را تجلی دهند.
6- نقایص اخلاقی می تواند در سطح زیربنایی و عملیاتی ظاهر شود. عدم ارتباط مدیران ارشد و مدیران عملیاتی می تواند نقایص اخلاقی را در سازمان افزایش دهد.
تحویلینگری چیست؟
تحویلینگری نگرشی است که یک حوزه از موضوعات (مثل خواص، مفاهیم و ...) در دامنة دیگر جذب یا به نفع دامنه دیگر از آن صرفنظر شود.
ابعاد تحویلینگری در اخلاق حرفهای
تحویل اخلاق حرفهای به قانون، مقررات، آییننامهها
تحویل مسئولیتهای اخلاقی در حرفه به مسئولیتهای حرفهای
تحویل اخلاق حرفهای به هنجارهای رایج در مشاغل
تحویل اخلاق حرفهای به مسئولیتهای اخلاقی منابع انسانی
تحویل منشور اخلاقی سازمان به اصول اخلاقی
تحویل منشور اخلاقی سازمان به عهدنامة اخلاقی حِرفهها
پیشگیری و درمان تحویلینگری
برای پیشگیری تحویلینگری در ترسیم مسئولیتهای اخلاقی سازمان و بنگاههای کسب وکار، تدوین سند جامع اخلاقی سازمان یاشرکت را توصیه میکنند. این سند متضمن اصول اخلاقی، منشور اخلاقی سازمان و عهدنامه اخلاقی کارکنان و مدیران است و در اخلاقپژوهی الگوهای میانرشتهای، تحویلینگری را پیشگیری و درمان میکند.
پژوهش
بنابریک تعریف پژوهش عبارتست از آزمودن فرضیاتی در مورد ارتباط احتمالی پدیدههای طبیعی که به روشی نظام مند، کنترل شده، تجربی و دقیق انجام می شود.
مدیران در برابر مسئولیت ها وتعهدات اجتماعی
سازمان ها ومدیران درمقابل مسئولیت ها وتعهدات اجتماعی چهار دسته اند :
1- دسته اول ، استراتژی تدافعی دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی ندارند ومحیط وکارکنان را طعمه می بینند و سعی در غارت آنان دارند.
2- دسته دوم ، استراتژی واکنش دارند. این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی ندارند ؛ اما بر اثر فشار عوامل خارجی ، نسبت به تعهدات خود عمل می نمایند.
3- دسته سوم ، استراتژی انطباقی دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و بدون تهدید وفشار ، به انجام آن اقدام می کنند.
4- دسته چهارم ، استراتژی اثر گذاری دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و با میل و رغبت و درجهت خدمت ، به انجام آن اقدام می کنند.
نکات مورد توجه درایجاد اصول اخلاقی
الف ) اصول اخلاقی پیش شرط مدیرت است.
ب ) اخلاق حرفه ای ، یک دانش است که بر مبنای یک سیر منطقی وعقلانی باید ایجاد شود.
ج ) مدیران باید به اصول اخلاقی حرفه ای اعتقاد داشته باشند (از شعار به شعور در آیند )
د) شاخصه های اخلاقی حرفه ای ، باید دقیقاً توسط مدیران روشن شود .
و) شاخصه های اخلاقی ، نباید با هم در تعارض باشند .
ه ) مدیران باید خود به این اصول احترام گذارند ودر رفتار خود ، آنها را تجلی دهند .
ی) نقایص اخلاقی می تواند در سطح زیربنایی وعملیاتی ظاهر گردد. عدم ارتباط مدیران ارشد ومدیران عمیاتی می تواند نقایص اخلاقی را در سازمان افزایش دهد .
تعریف سازمان:
«سازمانها مجموعه هایی هستند که به دنبال اهداف نسبتاً خاصی بر یک پایه تقریباً مستمر بنا شده اند»
دریافت با لینک مستقیم
عنوان: اخلاق حرفه ای
حجم: 111 کیلوبایت