وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

آخرین نظرات

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰۳
آبان

DHCP

مخفف واژه Dynamic Host Configuration Protocol به معنی پروتکل پیکربندی دینامیک میزبان ؟

معنی لغوی آن شاید برای شما کمی نامفهوم باشد پس آن را شرح می دهیم . کاری که DHCP انجام می دهد این است که به صورت دینامیک یا همان پویا یا همان خودکار , به میزبان ها یا همان کامپیوتر هایی که در شبکه وجود دارند , آدرس آی پی اختصاص می دهد و آنها را پیکربندی می کند .
در حقیقت DHCP این وظیفه را از مدیر شبکه می گیرد و کار مدیریت شبکه را راحت تر می کند . DHCP از پورت 67 و 68 UDP استفاده میکند .

DNS

مخفف واژه Domain Naming System و به معنی سیستم نام گذاری دامین می باشد که یک سرویس نام گذاری استاندارد است و به کامپیوتر شما اجازه می دهد تا نام های دامنه را تحلیل و یا ثبت کنید . به صورت ساده توضیح می دهم . کامپیوتر ها آدرس های آی پی را می شناسند ولی ما به دلیل دشواری یادآوری آدرس های آیپی از طریق نام دامنه وارد وب سایت ها و کامپیوتر های مختلف می شویم . این سرویس عمل تبدیل نام دامنه به آدرس آیپی و در مواردی نیز بالعکس آن را انجام می دهد . دی ان اس از پورت شماره 53 استفاده می کند که عمل Lookup یا همان ترجمه را از طریق UDP انجام می دهد . این در حالی است که عمل انتقال اطلاعات در پایگاه داده یک دی ان اس سرور به دی ان سرور دیگر از راه TCP انجام می پذیرد .

Telnet

یک پروتکل شبیه ساز پایانه است که به یک سیستم اجازه دسترسی به صورت ریموت یا دسترسی از راه دور و مدیریت را می دهد . این پروتکل همچنین می تواند نرم افزاری برای کنترل و مدیریت دیوایس های شبکه و سیستم عامل ها باشد .تلنت از پورت 23 TCP استفاده می کند .

SSH

مخفف واژه Secure Shell می باشد . این پروتکل عمکردی مشابه عملکرد تلنت را ارایه می کند با این تفاوت که SSH از امنیت بالاتری برخوردار است . پروتکل تلنت اطلاعات جابجا شده را به صورت متن ساده ارسال و دریافت میکند و همین امر باعث می شود که امنیت آن پایین باشد و روزبه روز کاربرد آن کمرنگ تر شود .

این در حالی است که پروتکل SSH عمل رمزنگاری را بر اساس گواهینامه ها و همچنین بر اساس تشخیص هویت سرور به کلاینت انجام می دهد . پروتکل SSH از پورت 22 TCP استفاده می کند .

منبع: برگرفته از کتاب نتورک پلاس دریافت کامل کتاب آموزش نتورک پلاس

منبع: http://netamooz.net/dhcp-telnet-ssh

  • حامد پروینی