وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

آخرین نظرات

آشنایی با اصطلاحات مخابراتی

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۴ ب.ظ

Adapters Terminal (آداپتور پایانه ) 

آداپتور پایانه در واقع نام صحیحتری برای یک مودم ISDN است که یک کامپیوتر شخصی را به یک خط ISDN متصل می کند , اما برخلاف مودم های معمولی , عمل مدولاسیون (و برعکس ) را انجام نمی دهد.

Antenna (آنتن)

آنتن جهت دریافت و تشعشع امواج رادیوئی به کار می رود. اگر به صورت فرستنده به کار رود ، امواج فرستنده را به امواج الکترو مغناطیس تبدیل نموده و پخش می نماید و اگر به صورت گیرنده به کار رود ، امواج اکترومغناطیسی موجود در فضا را دریافت نموده و تبدیل به امواج الکتریکی نموده و جهت آشکار شدن ، به مدار گیرنده  تحویل میدهد . آنتن ها انواع مختلفی دارند مانند : آنتن امنی (omni)، پارابولیک ، یاگی ، بشقابی ، تلسکوپی و ...

Connection (اتصال)

اتصال در فرهنگ لغت به معنی به هم وصل شدن  یا پیوستن می باشد. در اصطلاح شناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات  اتصال مسیری فیزیکی است که در شبکه مخابراتی وظیفه انتقال سیگنال ها را از کاربری به کاربر دیگردارد. این مسیر می تواند از جنس سیم مسی ، الیاف نوری یا امواج رادیویی باشد.

 Interconnection(اتصال متقابل)

اتصال متقابل اتصال و پیوند میان دو اپراتور مخابراتی به معنای مجموعه ای از قواعد حقوقی ، فنی و توافقهای عملیاتی و کاربردی است که بر اساس آن امکان ارتباط مشتریان آنها به یکدیگر فراهم می شود . در صورت فقدان اتصال متقابل بین اپراتورها ، مشترکین اپراتورهای مختلف قادر به ارتباط با یکدیگر نخواهند بود.

اتصال متقابل بین اپراتورها می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم ( با وساطت یک شبکه ثالث ، مانند شبکه ارتباطات زیرساخت ) انجام پذیرد.

همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیر امور مربوط به اپراتورها در کشور بوده و به عنوان مرجع حل اختلاف برای اپراتورها ایفای نقش می کند.

Connector (اتصال دهنده )

به معنای شیئی که دو چیز را به هم وصل می کند.

افزاره ای فیزیکی که نقش میانه را برای اتصال کابل نوری یا کابل هم محور به همدیگر یا به دستگاه مخابراتی ایفا می کند.

Female Connection (اتصال دهنده ماده )

اتصال دهنده ای که از یک حفره موسوم به " مادگی " تشکیل شده و دارای بخش متناظر و استانداردی به نام "نری " است . به طوریکه از پیوند آن دو ، اتصال الکتریکی محکمی به وجود می آید.

Male Connection (اتصال دهنده نری )

اتصال دهنده ای که از یک زائده برچسته موسوم به " نری " تشکیل شده و دارای بخش متناظر و استانداردی به نام "مادگی " است . به طوریکه از پیوند آن دو ، اتصال الکتریکی محکمی به وجود می آید.

power plant room (اتاق نیرو)

اتاق نیرو یا(باتری­خانه) از قسمت های مهم  یک مرکز مخابراتی می باشد  که وظیفه آن تأمین برق مصرفی تجهیزا ت مراکز مانند سوئیچ ،PCMهاو... میباشد..دراین بخش علاوه برمبدلهای متناوب به مستقیم،تعدادی باطری نیزبرای مواقع قطع برق شهری موجود میباشند.

Pulse Code Modulation room (اتاق PCM )

اتاقPCM که معمولا در مجاورت اتاق MDF می باشد ، مکانی است که پالسهای دیجیتال برای انتقال درطول خط به صورت آنالوگ درآمده  و منتقل می­شوند. همچنین دراینجایک کانال به مشترک تخصیص می­یابد.

short circuit (اتصال کوتاه )

اتصال کوتاه درواقع خطایی است که در آن بار الکتریکی (جریان) اجازه عبوربین یک فاز و زمین الکتریکی یا بین دو فاز را می یابد.  وزمانی رخ می دهد که جریان، از یک مداردر  مسیری  ناخواسته که تقریبا بدون مقاومت یا دارای مقاومت بسیار کم  است، عبور کند.

Doppler Effect (اثر دوپلر)

اثر ناشی از تغییر بسامد (فرکانس) برای انواع امواج از جمله موج های صوتی اکترومغناطیسی ، امواج آب ، امواج فشار و .... ب اثر حرکت نسبی چشمه (منبع پخش کننده موج ) و ناظر ( گیرنده ) . مثال بارز آن زمانی است که شما در کنار جاده قرار گرفته اید متوجه زیاد و کم شدن صدای اتومبیل به ترتیب با نزدیک و دورشدن آن به خود می شوید ، کم و زیاد شدن صدای اتومبیل همان اثر دوپلر حاصل از حرکت نسبی انومبیل نسبت به شما است که در کنار جاده ایستاده اید.

این پدیده ابتدا توسط ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی ، یوهان کریستیان دوپلر ، توصیف و تحلیل شد.

Jamming  (اختلال)

اختلال در فرهنگ لغت به معنای در هم و برهم شدن کار ، خلل پذیرفتن ، بی سروسامانی می باشد.

و در ارتباطات و مخابرات به معنای ایجاد امواج یا سیگنال های غیر مطلوب در دستگاه گیرنده می باشد که به وسیله امواج مزاحم که منجر به کم شدن توان گیرندگی دستگاه های مخابراتی – ارتباطی و مانع ردیابی امواج می شود ، باعث مختل شدن ارتباط می شود.

Earth bar (ارت بار)

شمش اتصال زمین که جهت نصب کابلهای اتصال زمین در مرکز ، MDF و اتاق کابل طبق طرح نصب می شود.

Spam ( اسپم)

اسپم به معنای پیام الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بی شماری ارسال می شود. به طور کلی ، به سوء استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند ای میل ، مسنجر ، گروه های خبری ای میلی ، فاکس ، پیام کوتاه و .... برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم می گویند . با توجه به ارزان بودن این روش نسبت به پست سنتی و همچنین ناقص بودن قوانین بین المللی برای محدود کردن هرزنامه ، این نوع  ایمیل ها در سطح وسیعی ارسال می شوند.این قبیل ای میل ها  ، اثری بیش از مزاحمت برای استفاده کنندگان  اینترنت دارد و به طور قابل توجهی بازدهی شبکه و سرویس دهندگان ای میل را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که  حمله های  اسپم پهنای باند زیادی را می گیرد ، صندوق های پستی را پر می کند و زمان خوانندگان ای میل را تلف می کند .

هرزنامه ها از مشهورترین انواع اسپم  می باشند اما اسپم می تواند شامل اسپم در پیام رسان ها ، در گروههای خبری ، در بخش نظرات وبلاگ ها و ... باشد.

برای مقابله با اسپم ها روش های متعددی ایجاد شده است که بهترین تکنولوژی در حال حاضر برای توقف اسپم ، استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ می باشد. در این برنامه ها ، در صورت وجود کلید واژه های خاصی در خط موضوع پیام ، نامه الکترونیکی مورد نظر حذف می شود.

call waiting (انتظار مکالمه )

از سرویس های  مخابراتی است که با ایجاد این سرویس کاربر قادر می شود هنگام داشتن یک مکالمه از دریافت مکالمه ورودی دیگر آگاه شود .                                                                                                                      

cable house (اتاق کابل)

اولین قسمت یک  مرکزمخابراتی اتاق کابل نام دارد.که از قسمت های اصلی یک مرکز است اتاق کابل معمولاًدرزیرزمین یاهمکف واقع است .

 ONU مخفف Optical Network Unit

اتاقک های متعلق به مخابرات ، در بیرون از مخابرات و در کنار خیابان که در آن  دستگاه سوئیچ و MDF وجود دارد که چندین شماره را کنترل می کنند.

اینمارست چیست؟

برای کاستن از تلفات جانی حوادثی مانند غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912 که 1517 نفر کشته بر جای گذاشت ، و با هدف ایمن تر کردن دریانوردری و زندگی در دریا از طریق بهبود بخشیدن به کیفیت ارتباطات دریایی ، به ابتکار سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و همکاری اتحادیه بین المللی مخابرات (www.itn.int) در ماه ژوئیه سال 1979 در کشور انگلستان تشکیلاتی به نام " سازمان بین المللی ارتباطات ماهواره ای دریایی " در شهر لندن شکل گرفت که با عنوان اختصاری سازمان " اینمارست" (INMARSAT) به شرکت های کشتیرانی جهان معرفی شد. این تشکیلات در واقع یک شرکت تعاونی بین المللی است که نوع فعالیت آن انتفاعی است. هدف اصلی این سازمان از تشکیل این شبکه ارتباطی در آن زمان ، از یک سو فائق آمدن بر محدودیت های سامانه های ارتباطی موجود و تامین ارتباطات پیشرفته برای کشتی ها و شناورهای دریایی بود و از سوی دیگر بهبود بخشیدن به امنیت تردد و زندگی در دریا.

 

ساختار سامانه اینمارست – A

ساختار سامانه اینمارست – A معمولا دارای یک فرستنده و دو گیرنده است که فرستنده برای ارسال تلفن ، دورنگار ، داده ( با مدوله سازی FM ) و تلکس ( با مدوله سازی PSK و دسترسی TDMA )و همچنین برای درخواست تخصیص کانال منظور شده است و در خصوص گیرنده ها ، یکی از گیرنده های پایانه برای دریافت تلفن و دورنگار و داده ها و گیرنده دیگر برای دریافت پیام های تلکس مورد استفاده قرار می گیرد. اینمارست – A به طور معمول دارای همه امکانات لازم برای ارتباطات تلفن ، تلکس ، دورنگار و انتقال داده ها می باشد و همچنین امکان اتصال رایانه به آنها نیز وجود دارد.

قابلیت ها و مشخصات فنی اینمارست –A

در این سامانه ، ارتباطات تلفنی به صورت آنالوگ انجام می شود و به جهت اینکه کیفیت صدای این پایانه ها تا حدود کیفیت ارتباط از طریق خطوط تلفنی ثابت باشد ، یک فشرده کننده داده ها در مسیر ارتباط قرار می گیرد و کلام به نسبت 1 : 2 فشرده شده و به صورت FM مدوله سازی می شود تا با سرعت 8/4 کیلو بیت بر ثانیه ارسال شود.

ارتباطات تلکس این سامانه دیجیتالی می باشد و نوع مدوله سازی برای کانال های تلکس به صورت TDM است و همه کانال ها روی یک موج حامل هم تافت (multiplex ) می شوند. نحوه دسترسی به کانال ها به صورت TDMA و تصادفی (random  ) می باشد.

اغلب پایانه های اینمارست –A دارای یک " شماره سیار اینمارست " (IMN ) هستند که برای ارتباط تلفنی و تلکس یا دورنگار و داده ای استفاده می شود . اما از آنجا که این پایانه ها دارای یک فرستنده و دو گیرنده هستند ، می توانند دو شماره IMN نیز داشته باشند که در این صورت به آنها " دو شناسه ای " (Dual-ID)  گفته می شود.

انواع پایانه های اینمارست-A

پایانه های اینمارست –A بر اساس کاربرد معمولا در چهار نوع : پایانه های دریایی ، صحرایی ، قابل حمل و خودرویی طراحی و تولید می شوند:

پایانه های دریایی (Maritim e Mobile)

پایانه های دریایی برای نصب و استفاده روی کشتی ها  و شناورهای دریایی طراحی شده اند. و با علامت اختصاری SES شناخته می شوند و از دو بخش ADU و BDU تشکیل شده اند. بخشADU شامل یک آنتن با قطری حدود 90 سانتی متر و تجهیزات ردگیری ماهواره است و بخش BDU شامل دستگاه های فرستنده – گیرنده و تجهیزات جانبی آن مانند تلفن ، تلکس و چاپگر است .

این پایانه ها ، از آنجا که تمام مشخصات و قابلیت های فنی یک سامانه ارتباطی ماهواره ای ایمن مطابق استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی را دارند، به عنوان یکی از اجزای اصلی تجهیزات ارتباطی کشتی های اقیانوس پیما مورد استفاده قرار می گیرند.

پایانه های صحرایی (Land Mobile)

پایانه های صحرایی معمولا به علت حجم و وزن زیاد در چمدان های بزرگ جاسازی و توسط خودرو حمل و نقل می شوند ولی روی آنها نصب نمی شوند. به علت قطر نسبتا زیاد آنتن آنها کمتر از آنها استفاده می شود و بر خلاف پایانه های دریایی که آنتن متحرک دارند ، آنتن پایانه های صحرایی به صورت چند تکه و ثابت است و جای آن معمولا در قسمت درب داخل چمدان حاوی دستگاه است .

پایانه های قابل حمل (Land Portable)

پایانه های قابل حمل نوعی از پایانه های صحرایی هستند که در یک چمدان کوچک یا ساک متوسط و قابل حمل به وزن حدود 23 کیلوگرم قرار می گیرند و از آنجا که بیشتر توسط اشخاص حمل و نقل می شوند به آنها Man portable نیز می گویند. بعضی از کارخانجات سازنده، این پایانه ها را با آنتن تاشو (چتری) می سازند. از این پایانه ها معمولا برای ارتباط تلفنی استفاده می شود و فاقد تجهیزات تلکس هستند در حالی که قابلیت این کار را دارند.

پایانه های خودرویی (Vehicle Mounted)

نوعی از پایانه های صحرایی هستند که بیشتر برای ارتباط تلفنی روی وسایل حمل و نقل زمینی مانند خودروهای شخصی ، کامیون ها ، اتوبوس ها، قطارها و ... نصب می شوند. آنتن آنها متحرک است و می تواند همراه با جابه جایی و تغییر جهت وسیله نقلیه ، ماهواره را ردگیری کند و همواره به سمت آن تنظیم بماند. در صورتی که این پایانه ها (و یا پایانه های دریایی ) به یک گیرنده تعیین موقعیت جغرافیایی (GPS) مجهز شوند ، این امکان را برای شرکت های حمل و نقل فراهم می کنند که بتوانند از راه دور ناوگان خود را ردگیری کنند و در هر لحظه از موقعیت وسایل نقلیه خود مطلع شوند .

درگاه های موجود روی پایانه های اینمارست –A

روی  بدنه اغلب پایانه های اینمارست –A تعداد سه درگاه ارتباطی (port ) وجود دارد که عبارتند از :

RJ-11 : از این درگاه برای وصل کردن دو سیم تلفن معمولی به پایانه استفاده می شود.

RJ-45 : این درگاه برای متصل کردن ماشین دورنگار و تلکس و سایر وسایل ارتباط داده ای سرعت متوسط به پایانه مورد استفاده قرار می گیرد.

V-35 : برای متصل کردن رایانه به پایانه برای ارتباط داده ای سرعت بالا استفاده می شود.

انواع کانال های ارتباطی اینمارست A

انجام فعل و انفعالاتی از قبیل درخواست تخصیص کانال ، سیگنال دهی بین ایستگاه هماهنگی شبکه و ایستگاه زمینی و پایانه مستلزم استفاده از کانال های ارتباطی مختلفی می باشد که عبارتند از :

1-   کانال درخواست پایانه : پایانه از این کانال برای ارسال پیام درخواست تخصیص کانال به ایستگاه هماهنگی و ایستگاه زمینی استفاده می کند. ایستگاه های زمینی و هماهنگی همواره این کانال را پایش می کنند.

2-   کانال سیگنال دهی ایستگاه زمینی :این کانال برای ارسال پیام های سیگنال دهی از ایستگاه زمینی به ایستگاه هماهنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

3-   کانال سیگنال دهی مشترک :هر ایستگاه هماهنگی معمولا دارای دو کانال موسوم به " کانال سیگنال دهی مشترک" است که TDM0 و TDM1 نام دارند و برای حمل هم زمان پیام های سیگنال دهی به ایستگاه های زمینی و پایانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

4-   کانال های FM : این کانال ها برای ارسال و دریافت برخوانی تلفن و دورنگار و داده ای توسط ایستگاه زمینی و پایانه مورد استفاده قرار می گیرند. نوع مدوله سازی این کانا ها به صورت FM است و به صورت SCPC تخصیص می یابند.

5-   کانال TDM : این کانال توسط ایستگاه زمینی برای حمل پیام های تلکس به پایانه مورد استفاده قرار می گیرد.

6-    کانال TDMA : این کانال برای حمل پیام های تلکس از پایانه به ایستگاه زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. 

ب

Base band (باند پایه )

زمانی که همه پهنای باند یک مدار برای حمل تنها یک سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود که مدار در مد باند پایه عمل می کند . که بیشتر این مد برای سیگنال های دیجیتالی استفاده می­شود.

 wide band (باند پهن)

به پهنای باندی که برای حمل چند سیگنال به طور همزمان مورد استفاده قرار می گیرد ، گفته میشود  که مدار در مد باند پهن عمل می کند.

channel band (باند کانال)

 دستگاهی که از آن برای تبدیل خطوط E1 به خطوط معمولی و (برعکس ) استفاده می شود.

Malware (بدافزار)

بدافزار ، نام عمومی نرم افزارهایی ست از جنس کرم یا ویروس رایانه ای و یا هر نرم افزاری که به کاربران ، ضرر و زیانی مادی یا معنوی برساند.البته برخی از " جاسوس افزارها " یا spywares از جنس بدافزارند و برخی دیگر ، خوش خیم اند. زیرا هدف از تدوین و به کارگیری آن ها ، شناخت رفتار مشتریان و کاربران در جهت ، بهبود خدمات و ارضای به موقع نیازهای ایشان از سوی بازاریابان و بهره برداران است.

Back bone (بک بن )

بک بن ها معمولا شاهراهایی از جنس فیبر نوری هستند که برای انتقال داده ها  در حجم وسیع وبا حداکثر سرعت ممکن طراحی شده اند. این شاهراه‌ها از چندین فیبر نوری در هم تنیده تشکیل شده‌اند تا ظرفیت انتقال داده‌هایشان بیشتر شود.اولین بک‌بُن دنیا در سال 1987 توسط بنیاد ملی علم آمریکا    (NFS) طراحی شد که NSFNET نام داشت.

 

 

Bluetooth ( بلوتوث)

یک پروتکل بی سیم با شعاع کوتاه است که امکان می­دهد دستگاههای متحرک از جمله تلفنهای همراه اطلاعات و برنامه های کاربردی را بدون نگرانی از نداشتن سیم یا کابل رابط و یا ناسازگار بودن رابط ها به اشتراک بگذارند.

 Bukht (بوخت)

بوخت یک شماره اختصاصی ازمکان قرارگیری رانژه خط مشترک درMDF مخابرات میباشد،که شامل 3 بخش : ردیف - طبقه – اتصالی است . هر خط تلفن بوخت اختصاصی خود را دارد که بااستفاده ازهمین بوخت مسئولین مخابرات میتوانند محل دقیق رانژه شدن خط مشترک راپیداکنند .

BTS مخفف Base Tranceiver Station (بی تی اس)

به معنای ایستگاه فرستنده-گیرنده پایه می باشد و در واقع به آنتن هایی اطلاق می­شود که امواج را از شبکه های ارتباطی (مانند همراه اول) دریافت  کرده و به گوشی  های تلفن همراه (و یا برعکس ) ارسال میکنند .

Wireless (بی سیم )

به تکنولوژی ارتباطیی اطلاق می شود که در آن به جای سیم و کابل ،  از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. تبادل اطلاعات در این روش از طریق  آنتن های فرستنده و گیرنده که در مبدأ و مقصد می باشند ، صورت می گیرد.

پ

Daemon (پاسگر)

"دمن" در قلمرو فاوا ، برنامه ای است هشداردهنده به ارسال کننده های نامه های الکترونیکی به نشانی هایی که یا نادرست هستند و یا دیگر در اینترنت وجود ندارند.به همین مناسبت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، آن را " پاسگر " می خواند زیرا در صورت نادرست بودن نشانی گیرنده ، مانع از گم و گور شدن متن پیام ارسالی می شود و عین ضمایم ارسالی به نشانی غلط را به صندوق پست الکترونیکی فرستنده باز می گرداند تا شخص ارسال کننده ، به تصحیح نشانی گیرنده اقدام کند.

پارکینگ

پارکینگ محلی درکامپیوترکنسول است که روزانه شماره هایی درآن ثبت میگردد. علت ثبت این شماره ها  درپارکینگ ،قطع نکردن گوشی تلفن،درست قرار ندادن گوشی و اتصالی داخلی مشترک میباشد که این شماره ها روزانه توسط مسئول سالن بهMDF  جهت قطع آنها گزارش میشود .

process (پردازه )

یک برنامه در حال اجرا بر روی سیستم عامل است . که می تواند در یکی از سه حالت اجرا – تعلیق و آماده اجرا قرار داشته باشد.

WAP مخفف Wireless Application Protocol (پروتکل کاربردی بی سیم )

 پروتکل اپلیکیشن های بیسیم همان گونه که ازنامش پیداست بستری برای فراهم آوردن ارتباطات سیارتحت شبکه میباشد. این امکانات برای اتصال به اینترنت ازطریق گوشی موبایل رافراهم میکند .

post (پست)

ترمینالی است درنزدیکی مشترک، که جهت تقسیم خطوط تلفنی مورد استفاده قرارمیگیرد به بیان دیگر پست آخرین قسمت تجهیزات اپراتوری مخابرات قبل از رسیدن  کابل مسی به محل مشترک است که وظیفه آن تقسیم خطوط است.

BRIDGE (پل)

 پل ابزاری است که دو یا چند شبکه LAN را به هم متصل می کند .شبکه ها که از طریق پل به هم متصل می شوند می توانند همگون (اترنت) و یا غیر همگون (اترنت بی سیم ) باشند . یک پل مانند یک  سوئیچ براساس آدرس های درج شده عمل می کند. آنها همچنین میتوانندجریان داده ها و خطاهایی را که درحین ارسال داده ها رخ میدهد کنترل نمایند.

Bandwidth (پهنای باند)

به میزان معینی دیتا که می تواند در واحد زمان منتقل گردد پهنای باند می گویند. پهنای باند به واحد بیت در ثانیه (bps) و یا بایت در ثانیه (Bps) و یا بسامد در ثانیه (هرتز  Hertz ) نشان داده می شود.

PCM مخفف Pulse Code Modulation (پی سی ام )

به معنای مدولاسیون پالس هاى کدشده است، روشى است که در آن سیگنالهای آنالوگِ نمونه برداری شده، به صورت دیجیتال در می­آیند.

ت

Alarm Panel (تابلوخطاها)

تابلو خطا تابلویی است که  درسالن دستگاه نصب شده  است وبه محض بروزاشکال درسیستم سوییچ،  از طریق ایجاد آلارم های سمعی و بصری مسئول مربوطه را آگاه میسازد ..بعنوان مثال در صورت بروز مشکل  ،قسمتهای خاصی از Panel روشن شده وباصدای بوق خودبه ما هشدارمیدهد.

Electronic commerce(تجارت الکترونیک)

تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت را گویند. به این صورت که ابتدا ، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالا را از طریق web  یا پست الکترونیکی سفارش می دهد و نهایتا کالا را تحویل می گیرد.  تجارت الکترونیکی نوعی تجارت بدون کاغذ است.

تاریخچه تجارت الکترونیک

انسان از ابتدای خلقت تاکنون روشهای تجاری متفاوتی را تجربه کرده است. در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود. این سیستم اشکالات فراوانی داشت. اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود . زیرا ارزش آن مشخص بود ، حمل آن آسانتر بود ، فاسد نمی شد و همه طالب آن بودند. یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. اکنون ، شبکه جهانی اینترنت همان کشتی است که نه تنها خواص جغرافیایی ، بلکه اختلافات زمانی را نیز کمرنگ نموده است.

ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد. طبیعتا در این میان ، نقش بانک ها و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی که در سال 1994 اینترنت قابلیتهای تجاری خود را علاوه بر جنبه های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت ، موسسات تجاری و بانکها در کشورهای پیشرفته اولین نهادهایی بودند که تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان بکار انداختند. محصول تلاش آنها نیز همان بانکداری الکترونیک امروزی است.

بانکداری و تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده‌است و تطبیق آن با سیاستهای تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد.

 MDF مخفف Main distribution fram (تقسیم کننده اصلی )

تقسیم کننده اصلی در یک مرکز تلفن  که محل ارتباط کابلهای مشترکین مرکز با کابلهای مشترکین خارج از مرکز از طریق جامپرینگ می باشد.

Operational amplifier (تقویت کننده عملیاتی)

تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شو ند و به صورت مدار مجتمع در دسترس می باشند.این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند و در واقع یک تقویت کننده ولتاژ با بهره ولتاژ بسیار بالا هستند  و معمولاً دارای یک سر خروجی و دو سر ورودی است که سرهای ورودی به صورت تفاضلی عمل می‌کنند . به عبارت دیگر این تقویت کننده اختلاف ولتاژ بین دو ورودی را تقویت می‌کند .

REPEATER (تکرارکننده)

تکرار کننده واحدی است مخابراتی که سیگنال دیجیتال ورودی را دریافت و پس از تشخیص، آن را در خروجی به یک سیگنال عاری از نویز و بدون تضعیف باز تولید می کند. گاهی از تکرار کننده ها به عنوان یک سوئیچ لایه ای یاد می شود.

ج

Splitter (جداکننده)

از آنجایی که سرویس ADSL بر روی خطوط تلفنی موجود دایر می گردد ، برای جدا کردن Voice و data از یکدیگر به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال دو سرویس تلفن و اینترنت بر روی هم از قطعه ای کوچک به نام اسپلیتر استفاده می گردد .

خ

Digital Subscriber Line "DSL "(خط مشترکین دیجیتال نامتقارن)

 

به گروهی از تکنولوژیها گفته می شود که از پهنای باند استفاده نشده موجود در شبکه انتقال کابلهای مسی به منظور ارائه سرویس های دیتای سرعت بالا به مشترکان استفاده می کند.

 

      Asymmetric Digital Subscriber Line "ADSL "(خط مشترکین دیجیتال نامتقارن)

  

  ADSL یا خطوط DSL نامتقارن نوعی از خطوط DSL است که نرخ انتقال اطلاعات آن در مسیر Down Stream (از سمت مرکز مخابراتی به سمت مشترک ) بالاتر از مسیر Upstrem (از سمت مشترک به سمت مرکز مخابراتی) می باشد .

Lease Line (خطوط اجاره ای )

این نوع  خطوط  که توسط شرکت مخابرات اجاره داده می شود به صورت 4 سیم و 2 سیم است.این خطوط فاقد بوق آزاد و امکانات شماره گیری می باشد  و ارتباط را به صورت دائم برقرار می کند به همین جهت بسته به پهنای باند مورد درخواست تنها مبلغ اجاره به عنوان آبونمان تعیین و ماهیانه دریافت می شود.

د

Duct (داکت )

شیار یا کانال محل عبور کابل بین هر یک از طبقات و یا هر یک از اطاق ها در مراکز و ایستگاههای مایکرویو را گویند.

DRO

دستگاهی در سالن MDF  است که در صورت استفاده غیر مجاز از تلفن های کارتی ، بوق تلفن را قطع می کند.

poll (دکل)

دکل ،  سازه ای بلند می باشد که در مخابرات از آن برای نصب آنتن های موبایل ، دیش های ماکروویو ، آنتن های رادیو و ... استفاده می شود و به انواع : دکل های خود ایستا ، خود ایستا چهارپایه ، خود ایستا سه پایه ، مهاری ، تک پایه و بازتابی تقسیم می شود. مبنای طراحی دکل‌ها بر اساس بار ناشی از وزش باد وارد بر دکل می‌باشد. و در طراحی آن ها  از آئین‌نامه‌ها و استانداردهای متعددی از جمله : آئین نامه 2800 ایران  ، آئین نامه فولاد AISC و ... استفاده می شود.

DSL مخفف Digital Subscriber Line (دی اس ال )

تکنولوژی انتقال پرسرعت داده­های دیجیتال بر روی خطوط تلفن

data (داده)

اطلاعاتی که قابل پردازش ، ذخیره سازی و بازیابی توسط پایانه های هوشمند باشند  را داده گویند.

data center (دیتا سنتر )

 به مجموعه ای از سرویس دهنده ها، زیرساختارهای ارتباطی و تجهیزات دسترسی که به منظور ارائه ، نگه داری و پشتیبانی از میزبانی سرویس های اینترنتی بکارگرفته شده اند گفته میشود .

Firewall  (دیواره آتش ، سپرواره )

سپرواره  یا با ترجمه ی تحت اللفظی " دیواره آتش"  نرم افزاری ست که کار کنترل دسترسی را بر عهده دارد و لذا از ترافیک مراجعات معینی که دارای مجوزی صریح هستند ممانعت نمی کند و بخشی از ترافیک را که دارای چنین مجوزی نیست مسدود می کند.

در عمل دو نوع سپرواره ، در بازار نرم افزارهای امنیتی – حفاظتی وجود دارند:

- سپرواره ی کاربردی ( در مدل ISO )

- سپرواره ی پالایش ( یا فیلترینگ )

نوع اول را به طور کلی " پراکسی " می نامند و بر روی سیستم عامل های چند منظوره (مانند انواع ویندوز یا یونیکس ) نصب می شود تا ورودی ها را کنترل کند.

نوع دوم ، سپرواره هایی هستند که نحوه و مقررات انتقال ترافیک از یک شبکه به شبکه دیگر را مشخص ، به این ترتیب خروجی ها را کنترل می کند. هر دوی این سپرواره ها بر اساس شماری از قواعد خط مشی ( Policy rules ) تعریف شده ، انجام وظیفه می کنند.

Wikipedia  ( دانش نامه ی ویکی)

دانش نامه ی ویکی ، با نشانی اینترنتی en.Wikipedia.org آزادترین دانش نامه ی جهان است که هر کاربر اینترنت می تواند سهمی در تکمیل محتویات آن داشته باشد. این دانش نامه علاوه بر آزاد بودن ، از لحاظ تدوین ، مجانی نیز هست.

همچنین این دانش نامه  به 253 زبان ، از جمله به فارسی ، عربی ، کردی ، پشتو و ... می باشد.

برای آن که دانش نامه ی ویکی به خط فارسی ، ظاهر شود کافی است به جای دو حرف اول (en ) که نماد " انگلیسی " است حرف (fa  ) نوشته شود ( به این صورت : fa.wikipedia.com    )

نوآوران این دانش نامه ، دو نفر بودند به نام های " جیمی ویلز " و لری سنگر " که در پانزدهم ژانویه 2001 آن را راه اندازی کردند و روی وب جهان گستر قرار دادند.

ر

راک

 سازه فلزی مکعب شکلی که داخل آن تجهیزات دیگری مثل یونیت های یکسو کننده و یا مبدل و یا غیره قرار می گیرد.

راکMDF

راک MDF  ، درهردوسمت مرکزومشترک، به صورت عمودی ودرظرفیتهای مختلف ازمتوسط تا زیاد ،برای اتصالات آنالوگ ودیجیتال استفاده میشود که دراین راکها سیم بندی سریعتر و آسانترانجام میپذیرد .

رانژه کردن

برقراری ارتباط سیم مشترک با ترمینال های شرکت سرویس دهنده (شرکت مخابرات) را گویند.

Cloud Computing (رایانش ابری)

به معنای استفاده از منابع محاسباتی (شامل نرم افزار و سخت افزار) از طریق یک شبکه (عموما شبکه اینترنت) می باشد.  بدین ترتیب شرکتها می توانند به جای تهیه نرم افزار و سخت افزار  های گرانقیمت از سرویسهای ابری استفاده کنند و در هزینهای خود صرفه جویی کنند.

Key Tracker (ردگیر کلید)

ردگیر کلید، سخت افزاری ست کوچک که درانتهای کابل رابط صفحه کلید و کازه ی رایانه(computer case ) میان کابل صفحه کلید و کازه ، نصب می شود. نقش و کارکرد این سخت افزار ردگیری حروف ، اعداد و علائمی است که کاربر غافل از وجود چنین سخت افزاری ، با زدن روی کلیدهای صفحه کلید رایانه ، تولید کرده است.در واقع کار ردگیر کلید ، پی بردن به رفتار کاربران و مطالبی که می نویسند و تایپ می کنند و در نهایت ضبط و کشف کلید واژه ها و گذرواژه ها (pass words  ) و شماره های حساب بانکی و سایر رمز و رازهای شخص کاربر.

Boot  (راه اندازی )

بوت کردن یا راه اندازی رایانه یعنی روشن کردن رایانه (با زدن کلید مربوطه ) و بارگذاری سیستم عامل در حافظه کامپیوتر است که معمولا از دیسک سخت و گاهی از روی دیسک نرم انجام می شود. (راه اندازی واژه مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای boot  انگلیسی است.)

relay (رله)

یک سوئیچ الکترونیکی که تحت کنترل مدار  الکترونیکی دیگر باز و بسته می شود. در اصل این نوع سوئیچ با یک آهنربای مغناطیسی برای باز و بسته کردن یک یا چند اتصال عمل می کند. چون رله می تواند مدار خروجی پر قدرتی را نسبت به مدار ورودی کنترل کند می توان آن را به عنوان نوعی تقویت کننده در نظر گرفت.

Router (روتر)

روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می گردد. وظیفه­ی آن مسیردهی به بسته­های داده به بخشهای مناسب در شبکه است.

 

 س

cable distribution head (سرکابل توزیع )

کابلهای ورودی و خروجی کافو در داخل کافو به قطعاتی به نام سرکابل بسته می شوند که ارتباط بین سرکابلهای ورودی و خروجی کافو به وسیله سیم رانژه انجام می شود.

Selector  (سلکتور یا انتخابگر)

سیستم چرخان (Rotary ) تعدادی بازو است که جهت انتخاب مسیر با جریان الکتریکی در سیستم های آنالوگ به کار می رود.

switch (سوئیچ )

عبارت است از مجموعه دستگاههایی (عملیاتی) که برای برقراری ارتباط بین دو ترمینال (مشترک یا ترانک ) در سالن دستگاه ( مرکز تلفن ) استفاده می شود.

signal (سیگنال)

به معنی علامت یا نشانک  بوده و معمولا به یک کمیت متغیر با زمان که حاوی اطلاعاتی باشد اطلاق می گردد .

nalog Signal‏A (سیگنال انالوگ)

  سیگنال آنالوگ به سیگنالهایی اطلاق می­شوند که ماهیت پیوسته در زمان دارند.

Digital Signal (سیگنال دیجیتال )

سیگنال دیجیتال به سیگنالهایی اطلاق می­شوند که ماهیت گسسته در زمان دارند. با نمونه برداری از سیگنالهای آنالوگ، می­توان سیگنالهای دیجیتال متناظر آنها را پدید آورد.

signaling (سیگنالینگ)

زبان ارتباطی بین دو سیم می باشد که در یک شبکه ارتباطی از سیگنالینگ جهت مبادله اطلاعات بین‌ بخش‌های مختلف استفاده می‌شود و بعبارت دیگر زبانی است که تجهیزات مخابراتی را با یکدیگر قادر به ارتباط می‌سازد در سیستم‌های سوئیچینگ انواع سیگنالها برای برقراری ارتباط بین مراکز و مشترکین ارسال و دریافت می‌شود که این سیگنالها شامل انواع اطلاعات نظیر درخواست مکالمه، شماره مشترک خواسته شده نوع سرویس مورد تقاضا مشترک، نوع مسیر و نحوه ارتباط آن با سیگنالهای مراقبت و نظارت و همچنین اعلام وضعیت مشترک نظیر بوق آزاد زنگ و غیره می‌باشد.

 

 

Earth conductor ( سیم ارت یا زمین )

سیم ارت ، سیم اتصال به زمین است و هدف از استفاده از سیم ارت (زمین کردن ) این است که جرم بزرگ زمین به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته شود و تمام قسمت هایی که به زمین وصل شده اند هم پتانسیل زمین شوند یا به عبارتی پتانسیل صفر زمین را بگیرند.زمین کردن به دو علت انجام می گیرد : 1) کارکردن صحیح سیستم های الکتریکی یا به عبارتی حفاظت از وسایل برقی ( زمین الکتریکی )    2) حفاظت از اشخاصی که با دستگاه های برقی سروکار دارند ( زمین حفاظتی ) .

ش

telephone network (شبکه­ی تلفنی)

 کلیه کابل ها ، سیم های تلفنی استفاده شده در محل یا شهر را  شبکه تلفنی گویند .

LAN مخفف Local Area Network  (شبکه محلی)

  LAN یک شبکه کامپیوتری محلی و یک سیستم ارتباطی سرعت بالاست که برای اتصال کامپیوترها و دیگر تجهیزات (مانند پرینتر ، اسکنر ، دستگاه کپی و...) به یکدیگر طراحی شده است. گفتنی است که LAN برای ناحیه کوچک مانند یک ساختمان یا یک شرکت و مانند آن طراحی شده است و در واقع یک شبکه کامپیوتری است که به شما اجازه می دهد تا از قطعات و تجهیزات کامپیوتری به صورت مشترک استفاده کنید.از مزایای دیگر شبکه محلی استفاده گروهی از اطلاعات است  که از یک کامپیوتر می توان اطلاعات موردنظر را به همه کامپیوترها انتقال داد. مسیر انتقال اطلاعات معمولا کابل کواکسیال ، کابل دو سیم یا کابل فیبر نوری است.

ISP مخفف Internet Service Provider (شرکت ارائه دهنده­ی خدمات اینترنت)

شرکت های ISP  با استفاده از یک خط تلفن از شرکت مخابرات و یا استفاده از امکانات ماهواره ای ، سرویس اینترنت را به  کاربر خود ارائه می کنند. شرکت Data  وابسته به شرکت مخابرات ایران یکی از ISP های سطح کشور است که پهنای باند مصرفی اینترنت را از طریق تجهیزا ماهواره خود دریافت کرده و بوسیله شرکت DSL مخابرات آنرا بین مشترکین خود تقسیم می کند . خدمان یک ISP  عبارت است از : سرعت بالای دسترسی به اینترنت ، تلفن های اینترنتی سرویس دهنده voice  و سرویس دهنده های ایمیل و....

ISDN مخففIntergeated Service Digital Network (شبکه سرویسهای یکپارچه دیجیتال)

شبکه سرویسهای یکپارچه دیجیتال در واقع یک شبکه مخابراتی دیجیتال عمومی است که با استفاده از آن امکان انتقال صوت وداده­های دیجیتال را بطور همزمان فراهم می­کند.

Shelf (شلف یا فرم یا یونیت)

در یک مرکز تلفن به محلی اطلاق می­شود که که کارت داخل آن قرار می گیرد و تعدادی از آن در یک راک نصب می شود.

pulse counter (شمارنده پالس)

سیستم تلفن برای صادر کردن قبض مشترکان خود ،  برای هر مشترک یک شمارنده یا کنتور دارد. زمانی که شما تماسی برقرار می کنید این شمارنده شروع به شمارش می کند که به هر شماره ای که می اندازد یک پالس گفته می شود. فاصله زمانی بین دو پالس بستگی به نوع تماس شما دارد.

      Busbar (شینه )

شینه میله یا نواری فلزی که در انتقال الکتریسیته به داخل سیستمهای مختلف استفاده می­شود‍.

غ

غلاف کابل

غلاف کابل جهت محافظت کابل در برابر صدمات و ضربات مکانیکی به صورت یک لایه خارجی بر روی عایق کابل کشیده می شود . جنس غلاف کابل از ماده PVC و یا از فلز سرب است .

 ف

فاواژه

فاواژه تلفیقی است از "فا" (فناوری اطلاعات) , "فاوا" (فناوری اطلاعات و ارتباطات ) و "واژه " ساخته شده است و منظور از" فاواژه " یعنی زبان خاص ادارات ، کارشناسان و نامه نگاری های مخابراتی ها ، واژه و اصطلاحی مربوط به حوزه های فا و فاوا است.

transmitter (فرستنده)

فرستنده در سیستم های مخابراتی به این گونه عمل میکند که ابتدا سیگنال ورودی را پردازش می کند تا یک سیگنال مخابراتی مناسب با مشخصات کانال انتقال ایجاد کند و سپس سیگنالها را ارسال می­کند. پردازش سیگنال برای انتقال تقریباً همیشه با مدولاسیون همراه است و می تواند شامل کد گذاری هم بشود.

frequency (فرکانس یا بسامد)

فرکانس تعداد تکرار اتفاقی در واحد زمان است. برای محاسبه فرکانس بر روی یک بازه زمانی ثابت، تعداد دفعات وقوع یک حادثه را در آن بازه می شماریم و سپس این تعداد را بر طول بازه زمانی تقسیم می کنیم. در اندازه گیری فرکانس صدا، امواج الکترومغناطیسی (مانند امواج رادیویی یا نور )، سیگنال های الکتریکی یا دیگر امواج، فرکانس بر حسب هرتز، تعداد سیکل های شکل موج تکراری است. اگر موج یک صدا باشد، فرکانس آن چیزی است که زیر و بمی این موج را مشخص می کند.

 DDF مخفف Digital distribution frame (فـِرِمِ توزیع دیجیتال)

محلی است که ارتباط کابل کواکسیال مرکز با قسمت PCM را از طریق جامپرینگ ارتباط می دهد.

IDF  مخفف Intermediate distribution frame (فـِرِمِ توزیع میانی )

یک تقسیم کننده میانی است که جهت ارتباط ورودی و خروجی و در سیستمهای دیجیتال جهت کابلهای آلارم در مرکز نصب می شود. 

LOM مخفف List of material (فهرست تجهیزات)

مستندی است که در سفارش سیستمها، فهرست کامل اجزا و قطعات و تجهیزات لازم سیستم در آن درج شده است.

Optical fiber(فیبر نوری)

فیبرنوری به عنوان محیطی برای انتقال امواج نوری و به منظور انتقال داده­ها با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرد و از تار شیشه ای ساخته می شود. سطح مقطع فیبرنوری شامل سه ناحیه به طور مجزا می باشد که عبارتند از : 1. Core یا همان هسته 2. Clad یا همان غلاف با ضریب شکست متفاوت نسبت به هسته 3. Coating یا همان روکش محافظ که از جنس پلاستیک می باشد.

از مزایای فیبرنوری می توان به ارزانتر بودن ، ظرفیت بالا ، استفاده از سیگنال های نوری ،تضعیف کم و عدم القا در فیبرهای دیگر، مصرف پایین برق ، غیر اشتعال زا بودن، وزن کم و انعطاف پذیر بودن آن اشاره کرد.

انواع فیبرنوری شامل :

1)      تک حالته : یه منظور ارسال یک سیگنال در هر فیبر استفاده می شود  (تلفن )

              2)    چند حالته : چندین سیگنال در یک فیبر استفاده می شود ( کامپیوتر)

 اصطلاحات فیبر نوری

Main (خط اصلی)

مسیر اصلی فیبرهای نوری زیر بار را گویند.

Stand by (آماده به کار)

مسیرهای رزرو فیبرنوری را گویند که در موقعیت های مختلف از جمله قطع یا خرابی مسیر اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 Power meter (توان سنج)

دستگاه اندازه گیری افت خط که با ارسال سیگنال مشخص از یک طرف ، مقدار تضعیف واقعی را در طرف دیگر محاسبه می نماید.

Fusion (فیوژن - همجوشی)

فیوژن فیبر نوری به معنای جوش دادن و اتصال تارهای فیبرنوری است.

Fusion splicer (پیوند دهنده)

دستگاه مخصوصی که عملیات فیوژن (جوش دادن تارهای فیبرنوری ) را انجام می دهد.

O.T.D.R مخفف Optical time-domain reflectometer (بازتاب سنج نوری )

اندازه گیری انعکاس نوری در واحد زمان که شامل : اندازه گیری طول خط ، افت خط ، افت کلی و افت واحد طول خط و همچنین افت کلیه قسمتهای تشکیل دهنده خط ( کانکتور ، ....) را گویند. از طریق یک دستگاه O.T.D.R می توان طول و تضعیف یک فیبر نوری ( شامل تکه های فیوژن شده و سرکابل ها ) را محاسبه کرد ، همچنین ایراداتی از قبیل پارگی ها و تلفات توان فیبر را دید و محل آن را مشخص کرد.

Core (هسته )

هسته­ی نازک شیشه ای در مرکز فیبر که سیگنال های نوری در آن حرکت می کنند. در داخل هسته از دیودها و یا لیزرهای انعکاسی استفاده می شود تا مانع از خروج پرتوهای نور از کابل شود.

Clad (غلاف)

لایه میانی تار نوری که از جنس شیشه می باشد و دورتادور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نور منعکس شده به هسته می گردد. پوشش هسته به منحرف نشدن پرتوها کمک می کند. ضریب انعکاس این لایه از هسته کمتر بوده و موجب شکست کامل نور تابیده شده به دیواره هسته می گردد.

Coating (  روکش)

روکشی پلاستیکی که بر روی کلد قرار می گیرد و باعث حفاظت فیزیکی فیبر درمقابل رطوبت و سایر موارد آسیب پذیر است.

Core  stripper  (پوست کن هسته)

ابزاری است جهت برداشت روکش فیبرنوری و آماده نمودن آن جهت انجام فیوژن

Cutter (  برشگر)

ابزاری است که بر روی فیوژن نصب می گردد و وظیفه آن ایجاد یک برش مناسب بر روی فیبر است.

 

 

 

ک

cable (کابل)

به هر نوع هادی که بتواند جریان برق را از خود عبور دهد و توسط موادی از محیط اطراف خود عایق شده باشد ، کابل می گویند.

abonement cable (کابل آبونه)

کابلی که از کافو تا پست ها کشیده می شود را گویند.

  cataber (کابل برگردان)

در بعضی از کافو ها به دلیل تقاضای زیاد شماره  تلفن، کافو ها پر می شود و مخابرات ناچارا  بعضی از شماره ها را به کافو های خلوت انتقال می دهد  که به این کار ، کابل برگردان می گویند. البته کابل برگردان در MDF هم می تواند انجام شود.

optical fiber cable (کابل فیبر نوری)

کابل فیبرنوری فناوری انتقال پالس‌های نوری است که هر کدام از آنها دارای یک مغز نازکتر از موی انسان است و توسط غلافی با شاخص انعکاس بسیار پایین احاطه می‌شود. فیبر نوری به دلیل کوچک‌تر و سبک‌تر بودن از سیم مسی و همچنین مصونیت بالاتر در برابر تداخلات الکتریکی طی دو دهه اخیر به شکل گسترده‌ای مورد استفاده طراحان شبکه‌های انتقال دیتا قرار گرفته و به اساسی‌ترین عناصر ارتباطی در شبکه‌های زیرساخت مخابراتی کشورها از جمله ایران مبدل شده است.

optical cabinet (کافوی نوری)

صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری وخروجی آن کابل مسی میباشد را کافوی نوری گویند.

Unicode ( کد واحد)

"کد واحد " یا "یونی کد " معیاری بین المللی برای تبدیل متون به رشته های عددی قابل ذخیره ( 1 و 0 ) در کامپوتر است که کامل تر از بقیه استانداردهای موجود  (همچون کد اسکی)  به رفع نیازهای مربوط به تبادل اطلاعات چند زبانه پرداخته است.  . "یونی کد" یک کدبندی 16 بیتی است که به کمک آن می­توان 65536 ترکیب مختلف را ایجاد کرد، در نتیجه­ حروف همه زبان های دنیا و تمامی علائم رایج در دنیا را می­توان کدبندی نمود.

remote control (کنترل از راه دور )

دستگاهی است که تنظیمات دلخواه کاربررابه صورت سیگنالهای الکتریکی به برد گیرنده سیگنال ارسال میکند.

error control (کنترل خطا)

به هر مکانیزمی که بین گیرنده و فرستنده توافق می شود تا براساس آن صحت داده های دریافتی تضمین شود ،مکانیزم کنترل خطا گفته می شود.

Diversity ( گوناگونی یا دایور سیتی)

در خطوط رادیویی استفاده می شود و به سه صورت زیر است:

الف) SD ( Space Diversity ) : در سمت فرستنده از یک آنتن و در سمت گیرنده از دو آنتن استفاده شده که با فاصله­ای  از همدیگر نصب شده اند که جهت مقایسه و انتخاب سیگنال بهتر استفاده می شود.

ب) FD (Frequency Diversity ) : در این حالت در هر دو طرف از دو آنتن استفاده می شود و بیس باند با دو فرکانس RF به طرف مقابل ارسال می گردد و در جهت گیرنده دو فرکانس انتخاب و پس از آشکار سازی بیس باند ، بهترین سیگنال انتخاب می گردد.

 

ج) PhD ( Phase Diversity  ) : فرکانس RF در دو فاز مختلف ارسال می شود و در سمت مقابل پس از انتخاب و آشکار سازی هر دو فاز بهترین سیگنال ارسال می شود.

ل

LINK (لینک)

به هر مسیر انتقال گفته می شود و به هر دسته از LINK ها یک مسیر (Route ) گفته می شود . جنس لینک از سیم مسی ، کابل کواکسیال ، فیبرنوری و...است .

م

Sort مرتب سازی  

به مرتب سازی داده­ها به صورت صعودی یا نزولی اطلاق می­شود

مودم ADSL

 

وسیله ای است که به منظور اتصال یک کامپیوتر به خط تلفنی که بر روی آن سرویس ADSL دایر شده بکار می رود و وظیفه مدولاسیون اطلاعات ارسالی به سمت تجهیزات DSLAM مرکز مخابراتی و دمدولاسیون اطلاعات دریافتی از سمت تجهیزات DSLAM مرکز مخابراتی را به عهده دارد .

انواع تنظیمات مودم  :

 اکثر مودم ها را می توان به دو صورت تنظیم کرد : PPPOE و Bridge

PPPOE : اگر مودم در حالت PPPOE قرار گیرد ، لازم است تنظیماتی در مودم انجام شود و password , username سرویس ADSL در مودم set گردد.

Bridge : اگر مودم در حالت Bridge قرار گیرد ، باید تنظیمات PPPOE روی ویندوز انجام شود . بدین منظور باید یک BroadBond Connection (PPPOE     ) در ویندوز ساخته شده و password ,username سرویس ADSL در آن set گردد.

 

Digital Subscriber Line Access Multiplexer" DSLAM" (مالتی پلکسر دسترسی خطوط مشترکین دیجیتال)

دستگاهی است که اغلب در مراکز تلفنی اپراتورهای مخابراتی قرار گرفته و چندین خط DSL  را با استفاده از تکنیک های مالتی پلکسینگ   به یک کانال پرظرفیت مخابراتی دیجیتال سرعت بالا متصل می کند .

OMC مخفف Operating and Maintenance Center (مرکز عملیات و نگهداری ) 

مرکز عملیات و نگهداری ، مکانی است که قابلیت کنترل و پشتیبانی مراکز مرتبط با خود را دارد .به عبارتی از یک مرکز می توان چندین مرکز در یک شهر یا استان و یا کشور را کنترل نمود و در صورت ارسال آلارم از مراکز  تابعه، این مرکز به صورت اتوماتیک  وظیفه نظارت و حفظ امنیت را بر عهده دارد.

 

 

 ن

Navigator(ناوشگر)

ناوشگر ، سخت افزاری ست کوچک ، به اندازه ی ابعاد یک دفترچه ی A6 یعنی کوچک تر از کف دست یک بزرگسال که به طریق چند رسانه ای ( با تصویر، پویا نمایی و صوت ) اطلاعات جاده ای مربوط به طول ، عرض و ارتفاع جغرافیایی و سمت و سوی حرکت خودروی حامل ناوشگر را که می تواند دوچرخه ، موتور سیکلت ، سواری ، بال گرد و یا حتی خود انسان ( عابر پیاده یا سواره بر اسب یا ..) باشد  نشان دهد و بازگو کند.

 

Patch (وصله نرم­افزاری)

نرم افزاری که جهت ارتقاء  سیستم و رفع نقایص (برای مثال در یک مرکز تلفن و یا شبکه مخابرات)  در سیستم لود می شود.

نظرات  (۱)

بسیار بسیار عالی واقعا ممنون بابت اطلاعات مفید تون. فقط یک سوال داشتم من اصطلاح رانژه کردن رو در منابع انگلیسی پیدا نکردم. نمیدونم اصلا این اصطلاح انگلیسی هست یا فارسی اگر ممکنه مطلبی در مورد اون بنویسید و بیشتر توضیح بدید
سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.