نمونه سوالات تجزیه و تحلیل سیستم ها
1 – انواع تصمیم گیری براساس نظریه سایمون را بنویسید و یک مورد را به اختیار توضیح دهید و با بیان یک مثال نوع کنترل آن را مشخص کنید .
1 – ساخت یافته : مسایل روتین و تکراری که برای حل آنها روشهای استانداردی وجود دارد . در این مسایل رویه دست یابی به بهترین راه حل یا حداقل راه حل به اندازه کافی خوب مشخص است .
2 – نمیه ساخت یافته : حل آنها نیاز به ترکیبی از روشهای حل استاندارد و قضاوت انسانی دارد .
3 – غیر ساخت یافته : مسایل فازی و پیچیده که برای حل آنها روش مشخصی وجود ندارد . در این مسایل قضاوت انسانی مبنای تصمیم گیری است .
2 – مفهوم تکنولوژی را بنویسید .
هر چیزی که اصول علمی را بکار گیرد . یا بکارگیری علم بصورت عملی در زندگی انسان و یا تغییر در محیط انسان .
بکارگیری مواد ، ابزار ، تکنیک و منابع انرژی برای راحت تر کردن زندگی و کار موثر[1] . فناوری با انقلاب صنعتی شتاب بیشتری گرفت و در قرن حاضر با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت
3 – فناوری اطلاعات چیست ؟
ترکیب تکنولوژی کامپیوتر ( سخت افزار و نرم افزار ) با تکنولوژی مخابرات می باشد .
ترکیب سیستمهای اطلاعاتی معمولاً مثل هم هستند و شامل سخت افزار ، نرم افزار داده ها ، روال ها و فرآیند ها و افراد می شود .
معمولاً شرکتهای بزرک [2] از سیستم های اطلاعاتی عظیم[3] که شامل سیستم های کوچک میشود ، استفاده می کنند
4 – مزایای داشتن سواد کامپیوتری را بنویسید .
جهت رسیدن به دانش اساسی در زمینه کامپیوتر لازم است که مفاهیم اولیه و پایه کامپیوتر را بصورت روان و شفاف درک کرده باشیم .
5 – ماهیت کامپیوتر را از نظر خصوصیات و نتایج حاصل از بکارگیری آن را بنویسید .
خصوصیات : سرعت ، قابلیت اعتماد [4]، توانایی ذخیره سازی . نتایج بکارگیری کامپیوتر : تولید زیاد ، تصمیم گیری صحیح ، کاهش قیمت
6 – چهار مورد از کاربرد کامپیوتر را بنویسید و برای هر کدام مثال بیاورید .
- تولید گراف ، تولید انیمیشن ، تولید نمودارها
- آموزش : دستیار یاد دهی ، آزمون ، یادگیری ، آموزش مبتنی بر کامپیوتر [5].
- خرده فروشی : بارکد برای قیمت گذاری و لیست موجودی کالا .
- انرژی : کشف نفت ، ذغال سنگ ، اورانیوم ، مونیتورینگ شبکه برق ، خواندن کنتر .
- اعمال قانون : حفظ نظم عمومی ، انگشت نگاری [6]ملی ، فایل های ملی در ارتباط با جرایم ، مدل سازی کامپیوتری دی ان ای[7]
- حمل و نقل : مدیریت سرسع ترانزیت ، بارگیری کشتی های کانتینر بّر ، مونیتورینگ ترافیک هوایی .
- پول : نگهداری سوابق ، انجام امور بانکی ، کارت اعتباری .
- دولت : پیش بینی وضع هوا ، دولت الکترونیک ، فرآیند و جریان کار مهاجرت ، مالیات ، ثبت تولد ، شناسایی هویت و ...
- خانه : ابزار آموزشی ، نگهداری سوابق ، نوشتن نامه ، برنامه ریزی هزینه ها ، ترسیم و ویرایش تصاویر ، روزنامه و ارتباط با دیگران .
- بهداشت و طب : تصویر برداری الکترونیکی ، تشخیص بیماری ، بهداشت از راه دور .
- روباتیک : انجام کار هایی که انجام آن برای انشان خطرناک می باشد .
- ارتباط و پیوند انسان : کمک به افراد ناتوان ، کار از خانه .
7 – اطلاعات را تعریف کنید . ( هر دو تعریف مطرح شده در کلاس ) .
داده + معنی : تعریف مورد استفاده در علم اطلاعات ، نظریه سیستم اطلاعاتی ، مدیریت اطلاعات ، نظریه تصمیم .
نمونه ای از اطلاعات است ، اگر و تنها اگر .Xتعریف عمومی اطلاعات :
بر اساس قوانین حاکم بر درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند .Xداده های
معنی دار باشند .Xداده های
8 – سیستم را تعریف کرده و مشخصه های آنرا بنویسید .
مجموعه ای از مولفه های مرتبط به هم که برای دست یابی به هدف با یکدیگر کار میکنند
مشخصه های سیستم :
ورودی دارد ، خروجی دارد ، می تواند دارای مکانیزم باز خورد باشد [8] کارکردها و وظایف مشخص را به انجام میرساند .
در یک محیط قرار گرفته باشد ، دارای مرزی است که آنرا با محیط جدا میسازد
9 – تفاوت نرم افزارهای کاربردی و سیستمی چیست ؟ برای هرکدام مثالی بزنید .
نرم افزارهای کاربردی :
برای انجام نیاز های خاص کاربران ، توسعه داده میشوند . که عبارتند از :
نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده [9] و نرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده [10]
نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده : برای مشتریان خاص ، بر طبق نیاز آنها طراحی و توسعه داده می شوند .
مثال : حقوق و دستمزد و یا کنترل موجودی .
Word, Excel, Accessنرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده: برای استفاده عمومی توسعه داده میشوند. مثال :
نرم افزارهای سیستم :
پیچیدگی های نرم افزاری را پنهان می کند . پیکربندی[11] های سخت افزاری مختلف را به پلت فرم [12]مشترک برای دستیابی کاربران تبدیل می کند
را در مورد سیستم اطلاعاتی را بنویسید . Whitten10 – تعریف
هر شخصی که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع میتواند از کارگران فنی و یا غیر فنی باشد
11 – تقسیم بندی سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه سطح سازمانی را فقط نام ببرید .
TPS1 – سیستم های سطح عملیاتی : پشتیبانی مدیران عملیاتی با مدیریت بر فعالیت های روزانه و تراکنش سازمان مانند (
2 – سیستم های سطح دانش : پشتیبانی کارکنان دانشی و داده ای در طراحی محصولات – توزیع اطلاعات و انجام کارهای [13]سیستم اتوماسیون اداری و سیستم سطح دانش اداری و دفتری در سازمان مثال :
DSS و MIS3 – سیستم های سطح مدیریت : پشتیبانی ، نظارت ، کنترل ، تصمیم گیری و فعالیت های مدیریتی میانی .
[14]ESS4 – سیستم های سطح استراتژیک : پشتیبانی فعالیت های برنامه ریزی بلند مدت مدیران ارشد . مثال :
12 – انواع فعالیت های مدیریتی را نام ببرید . ( تقسیم بندی آنتونی ) .
1 – برنامه ریزی استراتژیک : تعریف اهداف بلند مدت و سیاست ها برای تخصیص منابع .
2 – کنترل مدیریتی : بدست آوردن و استفاده موثر از منابع در دستبابی به اهداف سازمانی .
3 – کنترل عملیاتی : اجرای موثر و درست وظایف خاص . مثال : مدیر خط تولید
13 – انواع سیستم های اطلاعاتی را نام برده و دو مورد را به اختیار شرح دهید .
TPS1 – سیستم پردازش تراکنش [15](
سیستم اطلاعاتی که با دریافت و پردازش داده ها در رابطه با عملیات کسب و کار ، اینگونه عملیات را پشتیبانی میکنند .
مثال : فروش و بازاریابی ( ردگیری سفارشات ) ، حقوق و دستمزد ، دریافتی و پرداختی ها ( حسابداری ) .
(MIS2 – سیستم مدیریت اطلاعات [16](
اطلاعاتی که براساس عملیات پردازش تراکنش سازمان ، گزارش های مدیریتی ارائه می نماید .:
واحد سازمانی |
نام برنامه کاربردی |
فروش و بازاریابی |
مدیریت کنترل فروش |
حسابداری |
تحلیل سرمایه گذاری |
مدیریت نیروی انسانی |
تحلیل جابجایی |
(DSS 3 – سیستم پشتیبانی تصمیم[17] (
سیستم اطلاعاتی که به شناسایی فرصت های تصمیم گیری کمک و اطلاعاتی را برای کمک به تصمیم گیری فراهم میکند . مثال :
واحد سازمانی |
نام برنامه کاربردی |
فروش و بازاریابی |
تحلیل و فروش منطقه |
حسابداری |
تحلیل قیمت گذاری و سود دهی |
مدیریت نیروی انسانی |
تحلیل هزینه قرادادها |
(ES4 – سیستم اطلاعاتی خبرگی [18](
سیستم اطلاعاتی خبرگی ، خبرگان را بدست آورده و بازنمایی میکند و بکارگیری فرآیند های استنتاج این خبرگی را در اختیار کاربران قرار میدهد .
(OAS5 – سیستم اتوماسیون اداری [19](
سیستم اطلاعاتی که محدوده گسترده ای از فعالیت های اداری و دفتری را برای بهبود جریان کاری بین کارکنان سازمان پشتیبانی می کند . مثال : بدون کاغذ [20]، اسکن اسناد [21]، تقویم الکترونیکی
1 – سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعاتی را تعریف کنید .
سیستم اطلاعاتی : ترکیبی از افراد ، داده ها ، پردازش ها و تکنولوژی اطلاعاتی مورد استفاده ای است که در کنار یکدیگر از عملیات هر روز یک سازمان پشتیبانی نموده و یا آنرا بهبود می دهد .
تکنولوژی اطلاعات : ترکیبی از تکنولوژی سخت افزارها ، نرم افزارها و همچنین تکنولوژی های ارتباطی می باشد .
در ساخت یک سیستم اطلاعاتی تنها متخصصین تکنولوژی درگیر نیستند و علاوه برآنها کاربران و صاحبان سیستم نیز درگیر میباشند . با تعریفی از ذینفع[22] ، دست اندرکاران ساخت یک سیستم اطلاعاتی را دسته بندی خواهیم کرد
2 – یک تعریف معتبر از بازیگران سیستم اطلاعاتی یا ذینفعان ارائه دهید و انواع بازیگران را نام ببرید .
تعریف " فری من [23] " در مورد ذینفع : هر فرد یا گروهی که برای دست یابی به اهداف سازمان تاثیر گذار است و یا از اهداف سازمان تاثیر می پذیرند .
تعریف " ویتن [24] " در مورد ذینفع : هر شخص که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع می تواند از کارکنان فنی[25] یا غیر فنی [26]باشد .
تعریف " بورن[27] " در مورد ذینفع : فرد یا گروهی از افراد که دارای علاقه یا جنبه ای از حقوق یا مالکیت در پروژه دارد ، میتواند در پروژه از طریق پشتیبانی یا در اختیار قراردادن دانش خود مشارکت [28]کند . یا توسط پروژه تحت تاثیر قرار میگیرد یا پروژه را تحت تاثیر قرار میدهد
- § مالکان سیستم [29]: کسی که برای ساخت و نگهداری سیستم پول میدهد ، این افراد مالک سیستم هستند – اولویت ها را تعیین میکنند و سیاست های استفاده از سیستم را مشخص میکنند . نگاه آنها به سیستم اطلاعاتی کسب سود و حل مسئله و استفاده از فرصت می باشد .
- کاربران سیستم[30] : کاربران سیستم از سیستم های اطلاعاتی استفاده میکنند تا وظایف خود را در سازمان انجام دهند . به عبارت دیگر برای پشتیبانی کارهایشان از سیستم استفاده می نمایند . در واقع آنها نیازمندی های سیستم را مشخص میکنند و عملیات سیستم به دست آنها انجام میگیرد . کاربران سیستم در عین حال میتوانند مالکان سیستم نیز باشند .
- طراحان سیستم[31] : سیستم را برای برآورده ساختن نیازهای کاربر طراحی میکند ، این افراد تکنیکی هستند و هم زمان می توانند سازندگان سیستم نیز باشند .
- تحلیل گر سیستم[32] : با برقراری ارتباط بین مالکان سیستم ، کاربران ، طراحان و سازندگان سیستم ، توسعه سیستم های اطلاعاتی را تسهیل[33] می بخشند . این افراد در واقع فاصله ارتباطی موجود بین کاربران ، صاحبان ، طراحان و سازندگان را پر می نمایند .
- فروشندگان و مشاوران[34] : نرم افزارها ، سخت افزارها ، و خدمات برای استفاده در سیستم اطلاعاتی به سازمان ها عرضه میکنند .
- کارکنان اطلاعاتی[35] : افرادی که شغل آنها مرتبط با ایجاد ، جمع آوری ، پردازش ، توزیع[36] و استفاده از اطلاعات می باشد .
- سازندگان سیستم : سیستم را پیاده سازی کرده و تست میکنند و آنرا برای فاز عملیاتی شدن آماده میکنند .
4 – برای کاربران داخلی و خارجی دو مورد مثال بنویسید .
- کابران داخلی : کارمندان سازمان هستند که می توانند داخل سازمان کار کنند و یا به کمک تکنولوژی های ارتباطی از راه دور به سیستم متصل شوند .
- کاربران خارجی : کاربران سیستم اطلاعاتی دیگری هستند که با سیستم اطلاعاتی مورد بحث ما ارتباط دارند .
1- پروسه توسعه سیستم اطلاعاتی چیست ؟
یک پروسه توسعه سیستم مجموعه ای از فعالیت ها ، روش ها ، تجربیات ، کارهای قابل انجام و ابزارهای اتوماتیکی است که ذینفع آن برای توسعه و نگهداری سیستم های اطلاعاتی و نرم افزار استفاده میکنند .
2- چهارچوب PIECES را شرح دهید ( توضیح هر یک از حرف ها و تشریح 2 مورد )
- حوزه عملکرد و اجرا : چه میزان توان عملیاتی برای سیستم قابل قبول است . چه میزان زمان پاسخگویی قابل قبول است .
- حوزه داده ای : چه اطلاعات ورودی و یا خروجی برای سیستم ضروری است . داده های اخذ شده در چه محلی باید ذخیره شوند . داده ها در سیستم تا چه حد باید بروز باشند . رابطه سیستم با دیگر سیستم ها به چه نحو خواهد بود .
- بخش اقتصاد : چه مواردی باعث کاهش هزینه های سیستم و افزایش سودآوری آن میگردد . در چه حوزه هایی از سیستم هزینه ها باید کاهش یابد ، تا چه میزان کاهش هزینه ها مد نظر است . محدودیت های ملی و زمانی به چه میزان است .
- بخش کنترل امنیت : آیا دسترسی ها به سیستم باید کنترل شوند یا خیر . نیازمندی های حفظ امنیت در سیستم چیست .
- کارایی : نیازمندی هایی قرار میگیرند که در صورت برآورده شدن باعث بالا رفتن بهره وری و موثر بودن سیستم میگردند . به عبارت دیگر رفع نیازهای غیر کارکردی در این بخش باعث تولید خروجی های سیستم با حداقل اتلاف منابع خواهد بود .مانند : آیا پروسه تکراری در این سیستم وجود دارد که حذف گردد ؟ آیا راه حلی برای کاستن منابع در اختیار پروسه ها وجود دارد یا خیر !
- بخش سرویس: سرویس قابل اعتماد ، انعطاف پذیر و قابل گسترش مانند چه کسانی از سیستم استفاده خواهند کرد ، محل فیزیکی این افراد کجاست ؟
3- انواع تحلیل های مبتنی بر مدل سازی را نا ببرید .
تحلیل ساختار یافته ، تحلیل شی گرا ، تحلیل تاثیر متقابل و یا علت و معلول
4- روشهای تسریع در تحلیل را بنویسید .
مدل اولیه کشف ( نیازها ) ، تحلیل معماری سریع
5- تحلیل معماری سریع را بنویسید .
رویکردی که مدل سیستم را از سیستم های موجود یا الگوی اولیه سیستم بدست می آورد .
6- فناوری مهندسی معکوس چیست ؟
کد برنامه بانک اطلاعاتی ، برنامه کاربردی و واسط کاربردی را میخواند و بطور خودکار مدل سیستم معادل را ایجاد میکند .
7- تحلیل شی گرا را بنویسید .
تکنیک استفاده از داده پردازش در کنار هم برای ساختن شی ها میباشد ، این مدل تصاویری از اشیای سیستم از ابعاد مختلف به مانند ساختار و رفتار میباشد.
8- مدل منطقی سیستم چیست ؟
ترسیمی از اینکه سیستم چیست یا سیستم چه باید انجام دهد ، میباشد . نه اینکه سیستم چگونه پیاده سازی خواهد شد .
مدل پردازش ، مدل داده ای ، مدل واسط و مدل آبجکت
9- معیار تعریف نیازمندی های سیستم را بنویسید .
- نیازمندی ها مهم نبوده و با یکدیگر تداخل نداشته باشند
- نیازمندی ها کامل بوده و کلیه حالات سیستم را در بر گیرند .
- نیازمندی ها با توجه به امکانات موجود قابل برآورده شدن باشند .
- نیاز واقعی
- دقیق باشند
- قابل ردیابی باشند – یعنی قابل تطابق با حالات ، ویژگیها و عملکرد سیستم باشند .
- همجون نیازمندی ها باید قابل باز بینی و بررسی باشند و به
10 – پروسه کشف نیازها را ( 4 مرحله ) را بنویسید .
- کشف و تحلیل مشکلات
- کشف نیازمندی ها
- مستند سازی و تحلیل مشکل ها
- مدیریت نیازمندی ها
11 – هفت تکنیک عمومی برای کشف واقعیت Fact Finding را بنویسید .
- نمونه برداری از مستندات موجود در پایگاه داده ها و فرم های موجود .
- تحقیق در محل سازمان
- مشاهده محیط کار
- استفاده از پرسشنامه ها
- انجام مصاحبه ها
- نمونه سازی
- تشکیل جلسات عمومی
[1] Work Productive
[2] Enterprise Companies
[3] Huge
[4] Reliability
[5] Computer Collaborative Learning
[6] National Finger Printing
[7] D.N.A ( Deoxyribose & Nucleic Acid )
[8] Feed Back
[9] Customized Applications
[10] Packaged Applications
[11] Configuration
[12] Platform
[13] Knowledge Work System
[14] Executive Support System
[15] Transaction Processing System
[16] Management Information System
[17] Decision Support system
[18] Expert System
[19] Office Automation System
[20] Paperless
[21] Document Imaging
[22] Stakeholders
[23] Freeman ( 1984 )
[24] Whitten ( 2007 )
[25] Technical
[26] Nontechnical
[27] Bourne ( 2005 )
[28] Collaboration
[29] System Owners
[30] System Users
[31] System Designers
[32] System Analyst
[33] Facilitate
[34] Vendors & Consultants
[35] Information Workers
[36] Distribution