وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

آخرین نظرات

مضرات دکل‌های تلفن همراه برای سلامتی

سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ

برای آنتن دهی مناسب تلفن های همراه در بسیاری از نقاط شهر، دکل های مخصوص تلفن همراه راه اندازی شده است. وظیفه اصلی این دکل ها، انتشار امواج الکترومغناطیسی تلفن های همراه می باشد که گفته می شود تا حدود 4 کیلومتر انتشار پیدا می کنند. شواهد علمی نشان می دهد که دکل های مخصوص تلفن همراه با انتشار این امواج، حتی در مقادیر کم، خطری جدی و مهم برای سلامتی انسان ها محسوب می شوند.

تاثیر دکل های تلفن همراه بر حافظه

در یک تحقیق، اثرات عصبی-رفتاری ساکنین اطراف دکل های تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد امواج الکترومغناطیسی فرکانس های رادیویی  (RFR) بر روی توانایی حافظه تاثیر می گذارد. طبق این تحقیق از 85 درصد افرادی که در معرض این امواج بودند، حدود 28 درصد دچار تغییر حافظه شدند و مشکلات عصبی را گزارش کردند.

تحقیق دیگری نشان داد، 270 مرد و 260 زن که در فاصله 100 متری از این دکل ها زندگی می کردند، دچار مشکلات حافظه شده بودند.

 

تاثیر دکل های تلفن همراه بر اعصاب

بر اساس تحقیقی که در مجله نوروتوکسیکولوژی منتشر شد، مشخص شد که 5/23 درصد افراد در معرض تابش امواج دکل های موبایل، به سردرد و مشکلات خواب دچار شده بودند. 7/21 درصد افراد از افسردگی رنج می بردند و 8/18 درصد به سرگیجه مبتلا شدند. ولی گروهی که در معرض تابش این امواج قرار نگرفتند، کمتر از نیمی از این علایم را داشتند.

 

بر اساس تحقیقی دیگر مشخص شد که افراد با فاصله 300 متری از دکل های مخصوص تلفن همراه به مشکلاتی مانند خستگی، سردرد و مشکلات خواب دچار شدند و افرادی که در فاصله 100 متری از این دکل ها زندگی می کردند علاوه بر مشکلات حافظه به مشکلاتی مانند تحریک پذیری، افسردگی، سرگیجه و کاهش میل جنسی مبتلا شدند.

 

همچنین مشخص شد مشکلاتی مانند سردرد، حالت تهوع، کاهش اشتها، مشکلات خواب، افسردگی، اختلالات بینایی و احساس ناراحتی در زنان بیشتر بود.

حساسیت های شدید ناشی از امواج الکترومغناطیسی

به گفته سازمان بهداشت جهانی برخی افراد از بیماری افزایش حساسیت به امواج الکترومغناطیس رنج می برند. بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی، این گروه از افراد باید کار و زندگی خود را در نزدیکی این مناطق رها کنند و محل سکونت خود را تغییر دهند.

افرادی که حساسیت شدید نسبت به این امواج دارند، علایم زیر را تجربه خواهند کرد

قرمزی پوست، سوزن سوزن شدن پا و یا سوزش آن، خستگی، عدم توانایی در تمرکز ذهنی، سرگیجه، حالت تهوع، تپش قلب و اختلالات گوارشی.

 

 

تداخل امواج الکترومغناطیسی دکل های تلفن همراه با برخی وسایل پزشکی

به گفته اداره غذا و دارو، امواج الکترومغناطیسی با برخی دستگاه های پزشکی تداخل پیدا می کنند؛ مثلا گزارش شده است دستگاهی که برای تنظیم ضربان قلب در قفسه سینه کار گذاشته می شود، در اثر تداخل با امواج الکترومغناطیسی، دچار مشکل می شود.

لذا به بیماران قلبی توصیه می شود از گذاشتن تلفن همراه در نزدیکی قفسه سینه خود خودداری کنند (مثل جیب پیراهن).

 

سرطان ناشی از امواج الکترومغناطیسی

نگرانی درباره بروز سرطان در اثر انتشار امواج الکترومغناطیسی وجود دارد، زیرا کارشناسان معتقدند انرژی این امواج به حدی قوی هستند که می توانند DNA سلول ها را تخریب کنند و منجر به سرطان شوند. علاوه بر این می توانند منجر به تخریب و آسیب بافت های انسانی شوند.

 

مطالعه ای توسط دکتر BRUCE HOCKING  در استرالیا انجام شد. این تحقیق بر روی گروهی از کودکان که در نزدیکی دکل های امواج الکترومغناطیسی بودند انجام گرفت. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که میزان سرطان خون در کودکانی که نزدیک این دکل ها زندگی می کردند، دو برابر کودکانی بود که در نزدیکی دکل ها نبودند.

آسیب DNA

مطالعات انجام گرفته حاکی از آسیب DNA  و تخریب بافت ناشی از دکل های تلفن همراه می باشد. این مطالعات ارتباط امواج این دکل ها با بیماری هایی مانند سرطان، تومور مغزی، آلزایمر و افسردگی  را نیز بیان می دارد.

 

بیماری های ویبرو اکوستیک

محققی به نام MARIA ALVEZ PERIERA ادعا می کند که دکل های تلفن همراه می تواند موجب بیماری ویبرواکوستیک در افراد ساکن نزدیک به آن می شود. قرار گرفتن در معرض امواج با فرکانس پایین می تواند منجر به این بیماری با علایمی مانند درد مفاصل، نوسانات خلقی و سوء هاضمه شود.

 

سایر مشکلات و بیماری های ناشی از دکل های تلفن همراه

در سال 2007 طی تحقیقی، مقادیر سروتونین و ملاتونین 25 فرد شرکت‌کننده در این طرح تحقیقاتی اندازه گیری شد و با میزان این هورمون ها، حدود پنج ماه پس از فعال شدن دکل های تلفن همراه مقایسه شد. میزان هر دو هورمون پس از فعال شدن دکل مخصوص تلفن همراه غیر طبیعی شد.

این نتیجه می تواند بیان کننده ارتباط احتمالی بین نصب دکل های تلفن همراه با مشکلاتی از جمله سردرد، اختلالات خواب، بی اشتهایی، مشکلات حافظه، اضطراب و افسردگی باشد.

منبع: تبیان

نظرات  (۱)

چرا آمریکا و اروپا ایران رو از نظر تکنولوژی تحریم نمیکنه ؟! خطرات استفاده از تکنولوژی(موبایل هوشمند،لب تاپ و تبلت و اینترنت و ماهواره)برای خانواده ها و نوجوانان ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.