وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

آخرین نظرات

نمونه سوالات تجزیه و تحلیل سیستم ها

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۴ ق.ظ

 

1 – انواع تصمیم گیری براساس نظریه سایمون را بنویسید و یک مورد را به اختیار توضیح دهید و با بیان یک مثال نوع کنترل آن را مشخص کنید .

1 – ساخت یافته : مسایل روتین و تکراری که برای حل آنها روشهای استانداردی وجود دارد . در این مسایل رویه دست یابی به بهترین راه حل یا حداقل راه حل به اندازه کافی خوب مشخص است .

2 – نمیه ساخت یافته : حل آنها نیاز به ترکیبی از روشهای حل استاندارد و قضاوت انسانی دارد .

3 – غیر ساخت یافته : مسایل فازی و پیچیده که برای حل آنها روش مشخصی وجود ندارد . در این مسایل قضاوت انسانی مبنای تصمیم گیری است .

2 – مفهوم تکنولوژی را بنویسید .

هر چیزی که اصول علمی را بکار گیرد . یا بکارگیری علم بصورت عملی در زندگی انسان و یا تغییر در محیط انسان .

بکارگیری مواد ، ابزار ، تکنیک و منابع انرژی برای راحت تر کردن زندگی و کار موثر[1] . فناوری با انقلاب صنعتی شتاب بیشتری گرفت و در قرن حاضر با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت

3 – فناوری اطلاعات چیست ؟

ترکیب تکنولوژی کامپیوتر ( سخت افزار و نرم افزار ) با تکنولوژی مخابرات می باشد .

ترکیب سیستمهای اطلاعاتی معمولاً مثل هم هستند و شامل سخت افزار ، نرم افزار داده ها ، روال ها و فرآیند ها و افراد می شود .

معمولاً شرکتهای بزرک [2]  از سیستم های اطلاعاتی عظیم[3]  که شامل سیستم های کوچک میشود ، استفاده می کنند

4 – مزایای داشتن سواد کامپیوتری را بنویسید .

جهت رسیدن به دانش اساسی در زمینه کامپیوتر لازم است که مفاهیم اولیه و پایه کامپیوتر را بصورت روان و شفاف درک کرده باشیم .

5 – ماهیت کامپیوتر را از نظر خصوصیات و نتایج حاصل از بکارگیری آن را بنویسید .

خصوصیات : سرعت  ، قابلیت اعتماد [4]، توانایی ذخیره سازی .  نتایج بکارگیری کامپیوتر : تولید زیاد ، تصمیم گیری صحیح ، کاهش قیمت

 

6 – چهار مورد از کاربرد کامپیوتر را بنویسید و برای هر کدام مثال بیاورید .

  • تولید گراف ، تولید انیمیشن ، تولید نمودارها
  • آموزش : دستیار یاد دهی ، آزمون ، یادگیری ، آموزش مبتنی بر کامپیوتر [5].
  • خرده فروشی : بارکد برای قیمت گذاری و لیست موجودی کالا .
  • انرژی : کشف نفت ، ذغال سنگ ، اورانیوم ، مونیتورینگ شبکه برق ، خواندن کنتر .
  • اعمال قانون : حفظ نظم عمومی ، انگشت نگاری [6]ملی ، فایل های ملی در ارتباط با جرایم ، مدل سازی کامپیوتری دی ان ای[7]
  • حمل و نقل : مدیریت سرسع ترانزیت ، بارگیری کشتی های کانتینر بّر ، مونیتورینگ ترافیک هوایی .
  • پول : نگهداری سوابق ، انجام امور بانکی ، کارت اعتباری .
  • دولت : پیش بینی وضع هوا ، دولت الکترونیک ، فرآیند و جریان کار مهاجرت ، مالیات ، ثبت تولد ، شناسایی هویت و ...
  • خانه : ابزار آموزشی ، نگهداری سوابق ، نوشتن نامه ، برنامه ریزی هزینه ها ، ترسیم و ویرایش تصاویر ، روزنامه و ارتباط با دیگران .
  • بهداشت و طب : تصویر برداری الکترونیکی ، تشخیص بیماری ، بهداشت از راه دور .
  • روباتیک : انجام کار هایی که انجام آن برای انشان خطرناک می باشد .
  • ارتباط و پیوند انسان : کمک به افراد ناتوان ، کار از خانه .

7 – اطلاعات را تعریف کنید . ( هر دو تعریف مطرح شده در کلاس ) .

داده + معنی : تعریف مورد استفاده در علم اطلاعات ، نظریه سیستم اطلاعاتی ، مدیریت اطلاعات ، نظریه تصمیم .

 نمونه ای از اطلاعات است ، اگر و تنها اگر .Xتعریف عمومی اطلاعات

 بر اساس قوانین حاکم بر درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند .Xداده های  

 معنی دار باشند .Xداده های

8 – سیستم را تعریف کرده و مشخصه های آنرا بنویسید .

مجموعه ای از مولفه های مرتبط به هم که برای دست یابی به هدف با یکدیگر کار میکنند

مشخصه های سیستم :

ورودی دارد ، خروجی دارد ، می تواند دارای مکانیزم باز خورد باشد [8] کارکردها و وظایف مشخص را به انجام میرساند .

در یک محیط قرار گرفته باشد ، دارای مرزی است که آنرا با محیط جدا میسازد

 

 

9 – تفاوت نرم افزارهای کاربردی و سیستمی چیست ؟ برای هرکدام مثالی بزنید .

نرم افزارهای کاربردی :

برای انجام نیاز های خاص کاربران ، توسعه داده میشوند . که عبارتند از :

نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده [9]  و   نرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده [10]

نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده : برای مشتریان خاص ، بر طبق نیاز آنها طراحی و توسعه داده می شوند .

مثال : حقوق و دستمزد و یا کنترل موجودی .

Word, Excel, Accessنرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده: برای استفاده عمومی توسعه داده میشوند. مثال :

نرم افزارهای سیستم :

پیچیدگی های نرم افزاری را پنهان می کند . پیکربندی[11] های سخت افزاری مختلف را به پلت فرم [12]مشترک برای دستیابی کاربران تبدیل می کند

 

را در مورد سیستم اطلاعاتی را بنویسید . Whitten10 – تعریف

هر شخصی که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع میتواند از کارگران فنی و یا غیر فنی باشد

 

11 – تقسیم بندی سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه سطح سازمانی را فقط نام ببرید .

TPS1سیستم های سطح عملیاتی : پشتیبانی مدیران عملیاتی با مدیریت بر فعالیت های روزانه و تراکنش سازمان مانند (

2سیستم های سطح دانش :  پشتیبانی کارکنان دانشی و داده ای در طراحی محصولات – توزیع اطلاعات و انجام کارهای    [13]سیستم اتوماسیون اداری و سیستم سطح دانش اداری و دفتری در سازمان مثال :

DSS و MIS3 – سیستم های سطح مدیریت : پشتیبانی ، نظارت ، کنترل ، تصمیم گیری و فعالیت های مدیریتی میانی .

[14]ESS4 – سیستم های سطح استراتژیک : پشتیبانی فعالیت های برنامه ریزی بلند مدت مدیران ارشد . مثال :

 

12 – انواع فعالیت های مدیریتی را نام ببرید . ( تقسیم بندی آنتونی ) .

1 – برنامه ریزی استراتژیک : تعریف اهداف بلند مدت و سیاست ها برای تخصیص منابع .

2 – کنترل مدیریتی : بدست آوردن و استفاده موثر از منابع در دستبابی به اهداف سازمانی .

3 – کنترل عملیاتی : اجرای موثر و درست وظایف خاص . مثال : مدیر خط تولید

 

13 – انواع سیستم های اطلاعاتی را نام برده و دو مورد را به اختیار شرح دهید .

TPS1 – سیستم پردازش تراکنش [15](

سیستم اطلاعاتی که با دریافت و پردازش داده ها در رابطه با عملیات کسب و کار ، اینگونه عملیات را پشتیبانی میکنند .

مثال : فروش و بازاریابی ( ردگیری سفارشات ) ، حقوق و دستمزد ، دریافتی و پرداختی ها ( حسابداری ) .

 (MIS2 – سیستم مدیریت اطلاعات [16](

اطلاعاتی که براساس عملیات پردازش تراکنش سازمان ، گزارش های مدیریتی ارائه می نماید .:

واحد سازمانی

نام برنامه کاربردی

فروش و بازاریابی

مدیریت کنترل فروش

حسابداری

تحلیل سرمایه گذاری

مدیریت نیروی انسانی

تحلیل جابجایی

 

(DSS 3 – سیستم پشتیبانی تصمیم[17] (

سیستم اطلاعاتی که به شناسایی فرصت های تصمیم گیری کمک و اطلاعاتی را برای کمک به تصمیم گیری فراهم میکند . مثال :

واحد سازمانی

نام برنامه کاربردی

فروش و بازاریابی

تحلیل و فروش منطقه

حسابداری

تحلیل قیمت گذاری و سود دهی

مدیریت نیروی انسانی

تحلیل هزینه قرادادها

 

 (ES4 – سیستم اطلاعاتی خبرگی [18](

سیستم اطلاعاتی خبرگی ، خبرگان را بدست آورده و بازنمایی میکند و بکارگیری فرآیند های استنتاج این خبرگی را در اختیار کاربران قرار میدهد .

 (OAS5 – سیستم اتوماسیون اداری [19](

سیستم اطلاعاتی که محدوده گسترده ای از فعالیت های اداری و دفتری را برای بهبود جریان کاری بین کارکنان سازمان پشتیبانی می کند . مثال : بدون کاغذ [20]، اسکن اسناد [21]، تقویم الکترونیکی

1 – سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعاتی را تعریف کنید .

سیستم اطلاعاتی : ترکیبی از افراد ، داده ها ، پردازش ها و تکنولوژی اطلاعاتی مورد استفاده ای است که در کنار یکدیگر از عملیات هر روز یک سازمان پشتیبانی نموده و یا آنرا بهبود می دهد .

تکنولوژی اطلاعات : ترکیبی از تکنولوژی سخت افزارها ، نرم افزارها و همچنین تکنولوژی های ارتباطی می باشد .

در ساخت یک سیستم اطلاعاتی تنها متخصصین تکنولوژی درگیر نیستند و علاوه برآنها کاربران و صاحبان سیستم نیز درگیر میباشند . با تعریفی از ذینفع[22] ، دست اندرکاران ساخت یک سیستم اطلاعاتی را دسته بندی خواهیم کرد

2 – یک تعریف معتبر از بازیگران سیستم اطلاعاتی یا ذینفعان ارائه دهید و انواع بازیگران را نام ببرید .

تعریف " فری من [23] " در مورد ذینفع : هر فرد یا گروهی که برای دست یابی به اهداف سازمان تاثیر گذار است و یا از اهداف سازمان تاثیر می پذیرند .

تعریف " ویتن [24] " در مورد ذینفع : هر شخص که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع می تواند از کارکنان فنی[25] یا غیر فنی [26]باشد .

تعریف " بورن[27] " در مورد ذینفع : فرد یا گروهی از افراد که دارای علاقه یا جنبه ای از حقوق یا مالکیت در پروژه دارد ، میتواند در پروژه از طریق پشتیبانی یا در اختیار قراردادن دانش خود مشارکت [28]کند . یا توسط پروژه تحت تاثیر قرار میگیرد یا پروژه را تحت تاثیر قرار میدهد

  • §         مالکان سیستم [29]: کسی که برای ساخت و نگهداری سیستم پول میدهد ، این افراد مالک سیستم هستند – اولویت ها را تعیین میکنند و سیاست های استفاده از سیستم را مشخص میکنند . نگاه آنها به سیستم اطلاعاتی کسب سود و حل مسئله و استفاده از فرصت می باشد .
  • کاربران سیستم[30] : کاربران سیستم از سیستم های اطلاعاتی استفاده میکنند تا وظایف خود را در سازمان انجام دهند . به عبارت دیگر برای پشتیبانی کارهایشان از سیستم استفاده می نمایند . در واقع آنها نیازمندی های سیستم را مشخص میکنند و عملیات سیستم به دست آنها انجام میگیرد . کاربران سیستم در عین حال میتوانند مالکان سیستم نیز باشند .
  • طراحان سیستم[31] : سیستم را برای برآورده ساختن نیازهای کاربر طراحی میکند ، این افراد تکنیکی هستند و هم زمان می توانند سازندگان سیستم نیز باشند .
  • تحلیل گر  سیستم[32] : با برقراری ارتباط بین مالکان سیستم ، کاربران ، طراحان و سازندگان سیستم ، توسعه سیستم های اطلاعاتی را تسهیل[33] می بخشند . این افراد در واقع فاصله ارتباطی موجود بین کاربران ، صاحبان ، طراحان و سازندگان را پر می نمایند .
  • فروشندگان و مشاوران[34] : نرم افزارها ، سخت افزارها ، و خدمات برای  استفاده در سیستم اطلاعاتی به سازمان ها عرضه میکنند .
  • کارکنان اطلاعاتی[35] : افرادی که شغل آنها مرتبط با ایجاد ، جمع آوری ، پردازش ، توزیع[36] و استفاده از اطلاعات می باشد .
  • سازندگان سیستم : سیستم را پیاده سازی کرده و تست میکنند و آنرا برای فاز عملیاتی شدن آماده میکنند .

 

4 – برای کاربران داخلی و خارجی دو مورد مثال بنویسید .

  • کابران داخلی : کارمندان سازمان هستند که می توانند داخل سازمان کار کنند و یا به کمک تکنولوژی های ارتباطی از راه دور به سیستم متصل شوند .
  • کاربران خارجی : کاربران سیستم اطلاعاتی دیگری هستند که با سیستم اطلاعاتی مورد بحث ما ارتباط دارند .

 

1-       پروسه توسعه سیستم اطلاعاتی چیست ؟

یک پروسه توسعه سیستم مجموعه ای از فعالیت ها ، روش ها ، تجربیات ، کارهای قابل انجام و ابزارهای اتوماتیکی است که ذینفع آن برای توسعه و نگهداری سیستم های اطلاعاتی و نرم افزار استفاده میکنند .

2-       چهارچوب PIECES را شرح دهید ( توضیح هر یک از حرف ها و تشریح 2 مورد )

  • حوزه عملکرد و اجرا : چه میزان توان عملیاتی برای سیستم قابل قبول است . چه میزان زمان پاسخگویی قابل قبول است .
  • حوزه داده ای  : چه اطلاعات ورودی و یا خروجی برای سیستم ضروری است . داده  های اخذ شده در چه محلی باید ذخیره شوند . داده ها در سیستم تا چه حد باید بروز باشند . رابطه سیستم با دیگر سیستم ها به چه نحو خواهد بود .
  • بخش اقتصاد : چه مواردی باعث کاهش هزینه های سیستم و افزایش سودآوری آن میگردد . در چه حوزه هایی از سیستم هزینه ها باید کاهش یابد ، تا چه میزان کاهش هزینه ها مد نظر است . محدودیت های ملی و زمانی به چه میزان است .
  • بخش کنترل امنیت : آیا دسترسی ها به سیستم باید کنترل شوند یا خیر . نیازمندی های حفظ امنیت در سیستم چیست .
  • کارایی : نیازمندی هایی قرار میگیرند که در صورت برآورده شدن باعث بالا رفتن بهره وری و موثر بودن سیستم میگردند . به عبارت دیگر رفع نیازهای غیر کارکردی در این بخش باعث تولید خروجی های سیستم با حداقل اتلاف منابع خواهد بود .مانند : آیا پروسه تکراری در این سیستم وجود دارد که حذف گردد ؟ آیا راه حلی برای کاستن منابع در اختیار پروسه ها وجود دارد یا خیر !
  • بخش سرویس: سرویس قابل اعتماد ، انعطاف پذیر و قابل گسترش  مانند چه کسانی از سیستم استفاده خواهند کرد ، محل فیزیکی این افراد کجاست ؟

 

 

3-       انواع تحلیل های مبتنی بر مدل سازی را نا ببرید .

تحلیل ساختار یافته ، تحلیل شی گرا ، تحلیل تاثیر متقابل و یا علت و معلول

4-       روشهای تسریع در تحلیل را بنویسید .

مدل اولیه کشف ( نیازها ) ، تحلیل معماری سریع

5-       تحلیل معماری سریع را بنویسید .

رویکردی که مدل سیستم را از سیستم های موجود یا الگوی اولیه سیستم بدست می آورد .

6-       فناوری مهندسی معکوس چیست ؟

کد برنامه بانک اطلاعاتی ، برنامه کاربردی و واسط کاربردی را میخواند و بطور خودکار مدل سیستم معادل را ایجاد میکند .

7-       تحلیل شی گرا را بنویسید .

تکنیک استفاده از داده پردازش در کنار هم برای ساختن شی ها میباشد ، این مدل تصاویری از اشیای سیستم از ابعاد مختلف به مانند ساختار و رفتار میباشد.

 

8-  مدل منطقی سیستم چیست ؟

ترسیمی از اینکه سیستم چیست یا سیستم چه باید انجام دهد ، میباشد . نه اینکه سیستم چگونه پیاده سازی خواهد شد .

مدل پردازش ، مدل داده ای ، مدل واسط و مدل آبجکت                                                              

9-  معیار تعریف نیازمندی های سیستم را بنویسید .

  • نیازمندی ها مهم نبوده و با یکدیگر تداخل نداشته باشند
  • نیازمندی ها کامل بوده و کلیه حالات سیستم را در بر گیرند .
  • نیازمندی ها با توجه به امکانات موجود قابل برآورده شدن باشند .
  • نیاز واقعی
  • دقیق باشند
  • قابل ردیابی باشند – یعنی قابل تطابق با حالات ،  ویژگیها و عملکرد سیستم باشند .
  • همجون نیازمندی ها باید قابل باز بینی و بررسی باشند و به

10 – پروسه کشف نیازها را ( 4 مرحله ) را بنویسید .

  • کشف و تحلیل مشکلات
  • کشف نیازمندی ها
  • مستند سازی و تحلیل مشکل ها
  • مدیریت نیازمندی ها

11 – هفت تکنیک عمومی برای کشف واقعیت Fact Finding را بنویسید .

  • نمونه برداری از مستندات موجود در پایگاه داده ها و فرم های موجود .
  • تحقیق در محل سازمان
  • مشاهده محیط کار
  • استفاده از پرسشنامه ها
  • انجام مصاحبه ها
  • نمونه سازی
  • تشکیل جلسات عمومی

 

 

 



[1] Work Productive

[2] Enterprise Companies

[3] Huge

[4] Reliability

[5] Computer Collaborative Learning

[6] National Finger Printing

[7] D.N.A ( Deoxyribose & Nucleic Acid )

[8] Feed Back

[9] Customized Applications

[10] Packaged Applications

[11] Configuration

[12] Platform

[13] Knowledge Work System

[14] Executive Support System

[15] Transaction Processing System

[16] Management Information System

[17] Decision Support system

[18] Expert System

[19] Office Automation System

[20] Paperless

[21] Document Imaging

[22] Stakeholders

[23] Freeman ( 1984 )

[24] Whitten ( 2007 )

[25] Technical

[26] Nontechnical

[27] Bourne ( 2005 )

[28] Collaboration

[29] System Owners

[30] System Users

[31] System Designers

[32] System Analyst

[33] Facilitate

[34] Vendors & Consultants

[35] Information Workers

[36] Distribution

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.