وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود رزومه شخصی، مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی

دانلود رزومه شخصی، مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی، ویدئوهای آموزشی

وبلاگ شخصی حامد پروینی، مهندس حامد پروینی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانلود مقالات علمی، رزومه مهندس حامد پروینی، دانلود آموزش، دانلود کتاب الکترونیکی، مقالات شخصی ، نمونه سوالات ، پایان نامه، Information Technology، پی دی اف ، پایان نامه ها

حامد پروینی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات.

آخرین نظرات

نمونه سوالات تجزیه و تحلیل سیستم ها

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۴ ق.ظ

 

1 – انواع تصمیم گیری براساس نظریه سایمون را بنویسید و یک مورد را به اختیار توضیح دهید و با بیان یک مثال نوع کنترل آن را مشخص کنید .

1 – ساخت یافته : مسایل روتین و تکراری که برای حل آنها روشهای استانداردی وجود دارد . در این مسایل رویه دست یابی به بهترین راه حل یا حداقل راه حل به اندازه کافی خوب مشخص است .

2 – نمیه ساخت یافته : حل آنها نیاز به ترکیبی از روشهای حل استاندارد و قضاوت انسانی دارد .

3 – غیر ساخت یافته : مسایل فازی و پیچیده که برای حل آنها روش مشخصی وجود ندارد . در این مسایل قضاوت انسانی مبنای تصمیم گیری است .

2 – مفهوم تکنولوژی را بنویسید .

هر چیزی که اصول علمی را بکار گیرد . یا بکارگیری علم بصورت عملی در زندگی انسان و یا تغییر در محیط انسان .

بکارگیری مواد ، ابزار ، تکنیک و منابع انرژی برای راحت تر کردن زندگی و کار موثر[1] . فناوری با انقلاب صنعتی شتاب بیشتری گرفت و در قرن حاضر با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت

3 – فناوری اطلاعات چیست ؟

ترکیب تکنولوژی کامپیوتر ( سخت افزار و نرم افزار ) با تکنولوژی مخابرات می باشد .

ترکیب سیستمهای اطلاعاتی معمولاً مثل هم هستند و شامل سخت افزار ، نرم افزار داده ها ، روال ها و فرآیند ها و افراد می شود .

معمولاً شرکتهای بزرک [2]  از سیستم های اطلاعاتی عظیم[3]  که شامل سیستم های کوچک میشود ، استفاده می کنند

4 – مزایای داشتن سواد کامپیوتری را بنویسید .

جهت رسیدن به دانش اساسی در زمینه کامپیوتر لازم است که مفاهیم اولیه و پایه کامپیوتر را بصورت روان و شفاف درک کرده باشیم .

5 – ماهیت کامپیوتر را از نظر خصوصیات و نتایج حاصل از بکارگیری آن را بنویسید .

خصوصیات : سرعت  ، قابلیت اعتماد [4]، توانایی ذخیره سازی .  نتایج بکارگیری کامپیوتر : تولید زیاد ، تصمیم گیری صحیح ، کاهش قیمت

 

6 – چهار مورد از کاربرد کامپیوتر را بنویسید و برای هر کدام مثال بیاورید .

  • تولید گراف ، تولید انیمیشن ، تولید نمودارها
  • آموزش : دستیار یاد دهی ، آزمون ، یادگیری ، آموزش مبتنی بر کامپیوتر [5].
  • خرده فروشی : بارکد برای قیمت گذاری و لیست موجودی کالا .
  • انرژی : کشف نفت ، ذغال سنگ ، اورانیوم ، مونیتورینگ شبکه برق ، خواندن کنتر .
  • اعمال قانون : حفظ نظم عمومی ، انگشت نگاری [6]ملی ، فایل های ملی در ارتباط با جرایم ، مدل سازی کامپیوتری دی ان ای[7]
  • حمل و نقل : مدیریت سرسع ترانزیت ، بارگیری کشتی های کانتینر بّر ، مونیتورینگ ترافیک هوایی .
  • پول : نگهداری سوابق ، انجام امور بانکی ، کارت اعتباری .
  • دولت : پیش بینی وضع هوا ، دولت الکترونیک ، فرآیند و جریان کار مهاجرت ، مالیات ، ثبت تولد ، شناسایی هویت و ...
  • خانه : ابزار آموزشی ، نگهداری سوابق ، نوشتن نامه ، برنامه ریزی هزینه ها ، ترسیم و ویرایش تصاویر ، روزنامه و ارتباط با دیگران .
  • بهداشت و طب : تصویر برداری الکترونیکی ، تشخیص بیماری ، بهداشت از راه دور .
  • روباتیک : انجام کار هایی که انجام آن برای انشان خطرناک می باشد .
  • ارتباط و پیوند انسان : کمک به افراد ناتوان ، کار از خانه .

7 – اطلاعات را تعریف کنید . ( هر دو تعریف مطرح شده در کلاس ) .

داده + معنی : تعریف مورد استفاده در علم اطلاعات ، نظریه سیستم اطلاعاتی ، مدیریت اطلاعات ، نظریه تصمیم .

 نمونه ای از اطلاعات است ، اگر و تنها اگر .Xتعریف عمومی اطلاعات

 بر اساس قوانین حاکم بر درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند .Xداده های  

 معنی دار باشند .Xداده های

8 – سیستم را تعریف کرده و مشخصه های آنرا بنویسید .

مجموعه ای از مولفه های مرتبط به هم که برای دست یابی به هدف با یکدیگر کار میکنند

مشخصه های سیستم :

ورودی دارد ، خروجی دارد ، می تواند دارای مکانیزم باز خورد باشد [8] کارکردها و وظایف مشخص را به انجام میرساند .

در یک محیط قرار گرفته باشد ، دارای مرزی است که آنرا با محیط جدا میسازد

 

 

9 – تفاوت نرم افزارهای کاربردی و سیستمی چیست ؟ برای هرکدام مثالی بزنید .

نرم افزارهای کاربردی :

برای انجام نیاز های خاص کاربران ، توسعه داده میشوند . که عبارتند از :

نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده [9]  و   نرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده [10]

نرم افزارهای کاربردی سفارشی شده : برای مشتریان خاص ، بر طبق نیاز آنها طراحی و توسعه داده می شوند .

مثال : حقوق و دستمزد و یا کنترل موجودی .

Word, Excel, Accessنرم افزارهای کاربردی بسته بندی شده: برای استفاده عمومی توسعه داده میشوند. مثال :

نرم افزارهای سیستم :

پیچیدگی های نرم افزاری را پنهان می کند . پیکربندی[11] های سخت افزاری مختلف را به پلت فرم [12]مشترک برای دستیابی کاربران تبدیل می کند

 

را در مورد سیستم اطلاعاتی را بنویسید . Whitten10 – تعریف

هر شخصی که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع میتواند از کارگران فنی و یا غیر فنی باشد

 

11 – تقسیم بندی سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه سطح سازمانی را فقط نام ببرید .

TPS1سیستم های سطح عملیاتی : پشتیبانی مدیران عملیاتی با مدیریت بر فعالیت های روزانه و تراکنش سازمان مانند (

2سیستم های سطح دانش :  پشتیبانی کارکنان دانشی و داده ای در طراحی محصولات – توزیع اطلاعات و انجام کارهای    [13]سیستم اتوماسیون اداری و سیستم سطح دانش اداری و دفتری در سازمان مثال :

DSS و MIS3 – سیستم های سطح مدیریت : پشتیبانی ، نظارت ، کنترل ، تصمیم گیری و فعالیت های مدیریتی میانی .

[14]ESS4 – سیستم های سطح استراتژیک : پشتیبانی فعالیت های برنامه ریزی بلند مدت مدیران ارشد . مثال :

 

12 – انواع فعالیت های مدیریتی را نام ببرید . ( تقسیم بندی آنتونی ) .

1 – برنامه ریزی استراتژیک : تعریف اهداف بلند مدت و سیاست ها برای تخصیص منابع .

2 – کنترل مدیریتی : بدست آوردن و استفاده موثر از منابع در دستبابی به اهداف سازمانی .

3 – کنترل عملیاتی : اجرای موثر و درست وظایف خاص . مثال : مدیر خط تولید

 

13 – انواع سیستم های اطلاعاتی را نام برده و دو مورد را به اختیار شرح دهید .

TPS1 – سیستم پردازش تراکنش [15](

سیستم اطلاعاتی که با دریافت و پردازش داده ها در رابطه با عملیات کسب و کار ، اینگونه عملیات را پشتیبانی میکنند .

مثال : فروش و بازاریابی ( ردگیری سفارشات ) ، حقوق و دستمزد ، دریافتی و پرداختی ها ( حسابداری ) .

 (MIS2 – سیستم مدیریت اطلاعات [16](

اطلاعاتی که براساس عملیات پردازش تراکنش سازمان ، گزارش های مدیریتی ارائه می نماید .:

واحد سازمانی

نام برنامه کاربردی

فروش و بازاریابی

مدیریت کنترل فروش

حسابداری

تحلیل سرمایه گذاری

مدیریت نیروی انسانی

تحلیل جابجایی

 

(DSS 3 – سیستم پشتیبانی تصمیم[17] (

سیستم اطلاعاتی که به شناسایی فرصت های تصمیم گیری کمک و اطلاعاتی را برای کمک به تصمیم گیری فراهم میکند . مثال :

واحد سازمانی

نام برنامه کاربردی

فروش و بازاریابی

تحلیل و فروش منطقه

حسابداری

تحلیل قیمت گذاری و سود دهی

مدیریت نیروی انسانی

تحلیل هزینه قرادادها

 

 (ES4 – سیستم اطلاعاتی خبرگی [18](

سیستم اطلاعاتی خبرگی ، خبرگان را بدست آورده و بازنمایی میکند و بکارگیری فرآیند های استنتاج این خبرگی را در اختیار کاربران قرار میدهد .

 (OAS5 – سیستم اتوماسیون اداری [19](

سیستم اطلاعاتی که محدوده گسترده ای از فعالیت های اداری و دفتری را برای بهبود جریان کاری بین کارکنان سازمان پشتیبانی می کند . مثال : بدون کاغذ [20]، اسکن اسناد [21]، تقویم الکترونیکی

1 – سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعاتی را تعریف کنید .

سیستم اطلاعاتی : ترکیبی از افراد ، داده ها ، پردازش ها و تکنولوژی اطلاعاتی مورد استفاده ای است که در کنار یکدیگر از عملیات هر روز یک سازمان پشتیبانی نموده و یا آنرا بهبود می دهد .

تکنولوژی اطلاعات : ترکیبی از تکنولوژی سخت افزارها ، نرم افزارها و همچنین تکنولوژی های ارتباطی می باشد .

در ساخت یک سیستم اطلاعاتی تنها متخصصین تکنولوژی درگیر نیستند و علاوه برآنها کاربران و صاحبان سیستم نیز درگیر میباشند . با تعریفی از ذینفع[22] ، دست اندرکاران ساخت یک سیستم اطلاعاتی را دسته بندی خواهیم کرد

2 – یک تعریف معتبر از بازیگران سیستم اطلاعاتی یا ذینفعان ارائه دهید و انواع بازیگران را نام ببرید .

تعریف " فری من [23] " در مورد ذینفع : هر فرد یا گروهی که برای دست یابی به اهداف سازمان تاثیر گذار است و یا از اهداف سازمان تاثیر می پذیرند .

تعریف " ویتن [24] " در مورد ذینفع : هر شخص که دارای علاقه ای نسبت به سیستم اطلاعاتی جدید یا موجود است . ذینفع می تواند از کارکنان فنی[25] یا غیر فنی [26]باشد .

تعریف " بورن[27] " در مورد ذینفع : فرد یا گروهی از افراد که دارای علاقه یا جنبه ای از حقوق یا مالکیت در پروژه دارد ، میتواند در پروژه از طریق پشتیبانی یا در اختیار قراردادن دانش خود مشارکت [28]کند . یا توسط پروژه تحت تاثیر قرار میگیرد یا پروژه را تحت تاثیر قرار میدهد

  • §         مالکان سیستم [29]: کسی که برای ساخت و نگهداری سیستم پول میدهد ، این افراد مالک سیستم هستند – اولویت ها را تعیین میکنند و سیاست های استفاده از سیستم را مشخص میکنند . نگاه آنها به سیستم اطلاعاتی کسب سود و حل مسئله و استفاده از فرصت می باشد .
  • کاربران سیستم[30] : کاربران سیستم از سیستم های اطلاعاتی استفاده میکنند تا وظایف خود را در سازمان انجام دهند . به عبارت دیگر برای پشتیبانی کارهایشان از سیستم استفاده می نمایند . در واقع آنها نیازمندی های سیستم را مشخص میکنند و عملیات سیستم به دست آنها انجام میگیرد . کاربران سیستم در عین حال میتوانند مالکان سیستم نیز باشند .
  • طراحان سیستم[31] : سیستم را برای برآورده ساختن نیازهای کاربر طراحی میکند ، این افراد تکنیکی هستند و هم زمان می توانند سازندگان سیستم نیز باشند .
  • تحلیل گر  سیستم[32] : با برقراری ارتباط بین مالکان سیستم ، کاربران ، طراحان و سازندگان سیستم ، توسعه سیستم های اطلاعاتی را تسهیل[33] می بخشند . این افراد در واقع فاصله ارتباطی موجود بین کاربران ، صاحبان ، طراحان و سازندگان را پر می نمایند .
  • فروشندگان و مشاوران[34] : نرم افزارها ، سخت افزارها ، و خدمات برای  استفاده در سیستم اطلاعاتی به سازمان ها عرضه میکنند .
  • کارکنان اطلاعاتی[35] : افرادی که شغل آنها مرتبط با ایجاد ، جمع آوری ، پردازش ، توزیع[36] و استفاده از اطلاعات می باشد .
  • سازندگان سیستم : سیستم را پیاده سازی کرده و تست میکنند و آنرا برای فاز عملیاتی شدن آماده میکنند .

 

4 – برای کاربران داخلی و خارجی دو مورد مثال بنویسید .

  • کابران داخلی : کارمندان سازمان هستند که می توانند داخل سازمان کار کنند و یا به کمک تکنولوژی های ارتباطی از راه دور به سیستم متصل شوند .
  • کاربران خارجی : کاربران سیستم اطلاعاتی دیگری هستند که با سیستم اطلاعاتی مورد بحث ما ارتباط دارند .

 

1-       پروسه توسعه سیستم اطلاعاتی چیست ؟

یک پروسه توسعه سیستم مجموعه ای از فعالیت ها ، روش ها ، تجربیات ، کارهای قابل انجام و ابزارهای اتوماتیکی است که ذینفع آن برای توسعه و نگهداری سیستم های اطلاعاتی و نرم افزار استفاده میکنند .

2-       چهارچوب PIECES را شرح دهید ( توضیح هر یک از حرف ها و تشریح 2 مورد )

  • حوزه عملکرد و اجرا : چه میزان توان عملیاتی برای سیستم قابل قبول است . چه میزان زمان پاسخگویی قابل قبول است .
  • حوزه داده ای  : چه اطلاعات ورودی و یا خروجی برای سیستم ضروری است . داده  های اخذ شده در چه محلی باید ذخیره شوند . داده ها در سیستم تا چه حد باید بروز باشند . رابطه سیستم با دیگر سیستم ها به چه نحو خواهد بود .
  • بخش اقتصاد : چه مواردی باعث کاهش هزینه های سیستم و افزایش سودآوری آن میگردد . در چه حوزه هایی از سیستم هزینه ها باید کاهش یابد ، تا چه میزان کاهش هزینه ها مد نظر است . محدودیت های ملی و زمانی به چه میزان است .
  • بخش کنترل امنیت : آیا دسترسی ها به سیستم باید کنترل شوند یا خیر . نیازمندی های حفظ امنیت در سیستم چیست .
  • کارایی : نیازمندی هایی قرار میگیرند که در صورت برآورده شدن باعث بالا رفتن بهره وری و موثر بودن سیستم میگردند . به عبارت دیگر رفع نیازهای غیر کارکردی در این بخش باعث تولید خروجی های سیستم با حداقل اتلاف منابع خواهد بود .مانند : آیا پروسه تکراری در این سیستم وجود دارد که حذف گردد ؟ آیا راه حلی برای کاستن منابع در اختیار پروسه ها وجود دارد یا خیر !
  • بخش سرویس: سرویس قابل اعتماد ، انعطاف پذیر و قابل گسترش  مانند چه کسانی از سیستم استفاده خواهند کرد ، محل فیزیکی این افراد کجاست ؟

 

 

3-       انواع تحلیل های مبتنی بر مدل سازی را نا ببرید .

تحلیل ساختار یافته ، تحلیل شی گرا ، تحلیل تاثیر متقابل و یا علت و معلول

4-       روشهای تسریع در تحلیل را بنویسید .

مدل اولیه کشف ( نیازها ) ، تحلیل معماری سریع

5-       تحلیل معماری سریع را بنویسید .

رویکردی که مدل سیستم را از سیستم های موجود یا الگوی اولیه سیستم بدست می آورد .

6-       فناوری مهندسی معکوس چیست ؟

کد برنامه بانک اطلاعاتی ، برنامه کاربردی و واسط کاربردی را میخواند و بطور خودکار مدل سیستم معادل را ایجاد میکند .

7-       تحلیل شی گرا را بنویسید .

تکنیک استفاده از داده پردازش در کنار هم برای ساختن شی ها میباشد ، این مدل تصاویری از اشیای سیستم از ابعاد مختلف به مانند ساختار و رفتار میباشد.

 

8-  مدل منطقی سیستم چیست ؟

ترسیمی از اینکه سیستم چیست یا سیستم چه باید انجام دهد ، میباشد . نه اینکه سیستم چگونه پیاده سازی خواهد شد .

مدل پردازش ، مدل داده ای ، مدل واسط و مدل آبجکت                                                              

9-  معیار تعریف نیازمندی های سیستم را بنویسید .

  • نیازمندی ها مهم نبوده و با یکدیگر تداخل نداشته باشند
  • نیازمندی ها کامل بوده و کلیه حالات سیستم را در بر گیرند .
  • نیازمندی ها با توجه به امکانات موجود قابل برآورده شدن باشند .
  • نیاز واقعی
  • دقیق باشند
  • قابل ردیابی باشند – یعنی قابل تطابق با حالات ،  ویژگیها و عملکرد سیستم باشند .
  • همجون نیازمندی ها باید قابل باز بینی و بررسی باشند و به

10 – پروسه کشف نیازها را ( 4 مرحله ) را بنویسید .

  • کشف و تحلیل مشکلات
  • کشف نیازمندی ها
  • مستند سازی و تحلیل مشکل ها
  • مدیریت نیازمندی ها

11 – هفت تکنیک عمومی برای کشف واقعیت Fact Finding را بنویسید .

  • نمونه برداری از مستندات موجود در پایگاه داده ها و فرم های موجود .
  • تحقیق در محل سازمان
  • مشاهده محیط کار
  • استفاده از پرسشنامه ها
  • انجام مصاحبه ها
  • نمونه سازی
  • تشکیل جلسات عمومی

 

 

 



[1] Work Productive

[2] Enterprise Companies

[3] Huge

[4] Reliability

[5] Computer Collaborative Learning

[6] National Finger Printing

[7] D.N.A ( Deoxyribose & Nucleic Acid )

[8] Feed Back

[9] Customized Applications

[10] Packaged Applications

[11] Configuration

[12] Platform

[13] Knowledge Work System

[14] Executive Support System

[15] Transaction Processing System

[16] Management Information System

[17] Decision Support system

[18] Expert System

[19] Office Automation System

[20] Paperless

[21] Document Imaging

[22] Stakeholders

[23] Freeman ( 1984 )

[24] Whitten ( 2007 )

[25] Technical

[26] Nontechnical

[27] Bourne ( 2005 )

[28] Collaboration

[29] System Owners

[30] System Users

[31] System Designers

[32] System Analyst

[33] Facilitate

[34] Vendors & Consultants

[35] Information Workers

[36] Distribution

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.